Leeg je hoofd, open je hart?

Heb je net alle informatie over de workshops, het onderwijs en de schoolbezoeken in Kenia opgeslagen in je hoofd, krijg je aan het eind van de dag te horen:’ Leeg je hoofd en open je hart’. Een ogenschijnlijk behoorlijke contradictio. Toch is dat de beste houding om de reis over 2 1/2 week aan te vangen. En rugzak vol mogelijkheden om met de Keniaanse collega’s tijdens de workshop te delen als dat past binnen de thema’s, die zij zullen aangeven op de eerste dag. Natuurlijk, we weten, dat de vraag in grote lijnen gaat over actief leren en competenties binnen het nieuwe curriculumn, dat inmiddels tot standard 4 (groep 6) is gevorderd. En bij het jonge kind over het construeren en toepassen van materialen, over disabilities en possibillities in het speciaal onderwijs  en ook de docenten voortgezet onderwijs zien het nieuwe curriculum naderen en willen graag handvatten voor actief leren uitwisselen. Uitwisselen ja, dus met elkaar en met ons. En dat is de belangrijkste taak van onze workshopleiders. Samen de mogelijkheden exploreren en misschien nog iets toevoegen. Onze tweedejaars deelnemers komen nog met enkele belangrijke aandachtspunten. En, zoals één van onze VO-docenten treffend aanstipt:’ We krijgen wel allerlei ideeën aangereikt, maar hoe voorkomen we nu, dat we in de valkuil van brengen stappen?’ Zo dus. Omdat helemaal blanco er opaf gaan wel erg ongemakkelijk voor de meesten zou voelen, nemen we een paar mogelijk bruikbare werkwijzen en instrumenten door en leren we ontwikkelingsgericht feedback geven na de klassenbezoeken. Welke werkvormen, energizers en inhouden passend zijn wordt pas daar echt duidelijk. Reken maar dat iedere groep dat voor elkaar gaat krijgen. Kun je nagaan welk enorm leereffect er voor de Nederlanders aan een dergelijke benadering zit.’ Of ik felexibel ben? Ik dacht het wel, maar nu weet ik het even nog niet.’

Tijdens het uitwisselen van ideeën in de duo’s blijkt al snel, dat er meer dan genoeg ideeën zijn om eventueel in te zetten, onder andere geleerd van de presentaties van energizers en werkvormen (met doel en toepassingsmgelijkheden in de klas), die ieder vanochtend uitprobeert. Als we de dag besluiten met een challenge circle, blijkt dat de meeste onzekerheid bij enkele deelnemers ligt in het eten en eventuele toiletten onderweg. Over de workshops hoor ik ze even niet meer. Mooi toch?

We hebben er alle vertrouwen in.

Ruud Musman

Post a comment

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.