Babylonische spraakverwarring

Via het rode zandpad door de groene Simba Hills reed ik voor de laatste keer naar Kinango. Malungoni Primary School was mijn  bestemming. Het landschap veranderde van uitgestrekte vlaktes in een dorre vlakte, waar de dorpjes een armoedige aanblik gaven. Na ruim twee uur kwam ik aan op een schooltje waar welige bloemen tierden. Een gesponsord project! De headteacher ontving mij hartelijk. Na de eerste welkomswoorden vroeg hij me echter wat ik kwam doen. Bleek ik op de verkeerde school te staan! Mulungini Primary School! Zo kwam ik ruim drie kwartier te laat op Malugoni, die in de verste uithoek van Kinagono Zone lag. Ik had een mooi uitzicht over de vlakte.
Malugoni Primary School had de hoogste KCPE- score van de public schools Kiniango Zone. Dat maakte me nieuwsgierig. Al snel bleek dat hier een echt team stond, dat zich samen verantwoordelijk voelt voor de resultaten. Één van de teachers, Mr Sbarawa, had in plaats van de deputy headteacher onze workshops bezocht en zou de coachingsgesprekken voeren. De headteacher en deputy vergezelde ons echter ook tijdens de lesobservatie. Een hele delegatie, maar de teacher die de les gaf, was hiervan totaal niet van slag en gaf een goede les. Ook bij de nabespreking waren headteacher en de deputy aanwezig. Ze waren benieuwd naar de Stool of Confidence. Er ontstond en mooi gesprek, waarbij ook de headteacher feedback gaf. Oké hij stond  open voorheidi2 feedback en suggesties om samen met zijn team aan kwaliteit te werken.

Vervolgens stond een staffmeeting op het programma. Deze stond gepland in de kerk, die op het schoolcomplex stond. De banken werden in een kring  geschoven, een mooie opstelling om met elkaar in gesprek te gaan. Mr Sbarawa gaf een prachtige uiteenzetting over de appraisal. Hij vertelde erg expressief, met veel gevoel voor drama. Hij bedacht allerlei voorbeelden om de standards van de appraisal toe te lichten. Hij had niet in de gaten dat hij zo eigenlijk een lezing gaf, terwijl hij net zo vrolijk naar de learning piramid  verwees en vertelde dat lecturing de minst effectieve methodiek is om kinderen iets te leren! Hij moest daar achteraf zelf wel om lachen! Na zijn uitzetting werden er discussiegroepen gemaakt. De teachers gingen met elkaar in gesprek om bij  de diverse standards targets te bedenken. Een levendige discussie, waarna de opbrengsten met elkaar gedeeld werden. Mooi om hun betrokkenheid te zien, mooi om te zien hoe zij op deze wijze met de appraisal aan de slag gingen. Zij beschouwden het document echt als een tool om zichzelf te verbeteren! De appraisal was voor hen geen beest om te bestrijden, maar een vriend om te omarmen! Een mooi afsluiting van mijn schoolbezoeken.

Heidi Smits

Post a comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.