Coachend leidinggeven slaat aan in Kenia

Tijdens  een rondje langs de’ velden’ op de tweede workshopdag was er veel te genieten.

Coachend leidinggeven slaat aan in Kenia

Tijdens  een rondje langs de’ velden’ op de tweede workshopdag was er veel te genieten. Energizers, rollenspellen – waren  Nederlandse directeuren  daar thuis niet allergisch voor?- discussiegroepen, flipovervellen vol aan de wand en vooral oefenen, oefenen, oefenen. Zo kregen de workshopleiders zondag hun Keniaanse collega’s in de stand coachend leiding geven. Dat kunnen we gerust een topprestatie noemen.

Ze waren immers koud gearriveerd (een beetje vreemde uitdrukking in dit verband) en zeker nog niet geacclimatiseerd en om dan al zo vol gas te geven, valt niet mee. Zaterdag was het allemaal nog wat onwennig, maar toen de relatie eenmaal gelegd was en het ijs gebroken (ook al niet geschikt voor hier), kon men de Keniaanse gewoontes beter plaatsen. Kenianen discussiëren graag en veel, maar melden zich niet spontaan aan bij een vraag aan de hele groep. Niet omdat ze het antwoord niet weten, maar vaak vanwege de hiërarchie in een groep.

Door veel actie, humor en werken in subgroepen komen ze misschien nog wel meer los dan Nederlanders. En wat  ongetwijfeld een voltreffer bleek, was de bijdrage van de trainers uit de vorige schoolleidersopleiding. Deze Keniaanse directeuren waren immers opgeleid in het houden van klassenconsultaties op een coachende manier. Zoals T4T beoogt, namen zij een belangrijke plaats in bij de workshops en waren zij onze ‘verse’ Nederlandse workshopleiders zeer  tot steun. Dinsdag zullen we zien hoe alle mooie voornemens er in de praktijk uitzien, maar de start is veelbelovend.

 

Post a comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.