Cultuurshockje en challenges

Daar zijn ze dan, opgewonden, verbaasd en vermoeid. Alleen de tocht door Mombasa en de pont al. Wat een gekrioel. Iedereen steekt maar over. Het is een wonder dat er niemand wordt aangereden. De keuzeproblemen wat aan te trekken onderweg kan aan de kant. Het gaat er met bijna 30 graden eerder om wat uit te trekken. Ogen tekort inmiddels, ook al zouden ze na een nachtvlucht het liefst dichtvallen.
En dan verschijnt daar het hotel met pontificaal onze banner aan de ingang en nog net geen eigen TT4T (Tuktuk4teachers). Wat een paradijs met een heerlijk briesje aan zee. Daar gaan we het wel uithouden na onze intensieve werkzaamheden in de binnenlanden.

We have a challenge

Hoe vaak we deze opmerking de afgelopen tijd niet gehoord hebben vanuit en in Kenia. Je kan nog zoveel denken te organiseren, altijd komen er verrassingen om de hoek, waardoor de hele boel weer omgegooid moet worden. Maar steeds weer worden er ook oplossingen bedacht. In die zin kunnen we echt niet zonder onze Keniaanse directeur Francis Nzai. In tegenstelling tot vorige jaren heeft de regering besloten, dat alle scholen een korte vakantie krijgen, de z.g half term. En….. precies in de week, dat we scholen zouden bezoeken. Geen kinderen dus, maar voor leraren geldt die ‘najaarsvakantie’ (gelukkig) niet. En dus gaat onze planning om. In plaats van eerst twee dagen workshop en daarna scholenbezoeken, beginnen we vrijdag direct met klassenbezoeken. Voordeel is, dat we direct een beter beeld krijgen van hoe de lessen eruit zien, al vraagt het wel even iets van onze leraren om direct aan de bak te gaan. Het zal ze ongetwijfeld lukken, waarna ze zaterdagochtend met hun Keniaanse collega de workshops gaan voorbereiden. Die mogen ze vervolgens twee keer aan verschillende groepen op verschillende locaties geven, waardoor meer leraren worden bereikt. Deze opzet gebruikten we voorheen al met veel succes, dus alle vertrouwen. Daarna is het even bijkomen en aanscherpen tot maandag.

Kilifiproject

Ook het Kilifiproject, waar Ria Peters en ik ons vorige week op hebben gestort zit natuurlijk vol met challenges. Maar daar hebben we nog wel even de tijd voor. In onze bespreking met de notabelen bleek enthousiasme voor onze werkwijze, vooral waar het gaat om de implementatie van het competentiegerichte nieuwe curriculum. Omdat grade 4 (groep 6) daar volgend jaar mee gaat beginnen, willen ze graag dat we daarbij iets gaan betekenen. Uit onze directeurenworkshop afgelopen zondag bleek namelijk, dat men vindt, dat leraren niet adequaat worden getraind. Niet geheel verbazingwekkend, want op de vraag wie de trainers dan heeft getraind, bleef men het antwoord nogal schuldig. We zullen er in het bestuur uitgebreid over spreken, maar het lijkt kansrijk.

Highstreet

Intussen bereikt ons het bericht, dat de gemeente Hoogstraten (België) heeft besloten T4T een subsidie van € 2000 toe te kennen. Uiteraard hebben oude en nieuwe voorzitter Mia Mollee en Jan van Aert de mogelijkheid om dit aan te vragen met vier handen aangegrepen en overtuigend onderbouwd. Onze dank is groot.

Ruud Musman

Post a comment

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.