De kracht van positieve feedback

Dinsdag 23 februari, Kinondo Secondary School. Na twee dagen van ontmoeten en workshops met diverse energizers stond vandaag in het teken van lesbezoeken en nagesprekken aan de hand van the stool of confindence. Voor mij stond vandaag o.a. een blokuur scheikunde van mr. Omar op het programma. Het was mooi om te zien dat er na een heldere introductie besloten werd om de leerlingen in groepen te laten discussiëren over de hoofdvraag van de les. Na het overleg moest een leerling uit iedere groep de bevindingen voor de klas presenteren. Allemaal helemaal in lijn met de workshop die we hebben gegeven over de piramide van het leren. De theorie werd in de praktijk gebracht. Er waren in de nabespreking van de les dan ook heel veel positieve punten te benoemen en dat maakte het gesprek heel ontspannen. We hebben het tevens gehad over het geven van feedback, aangezien het mij opviel dat er alleen werd aangegeven of een leerling iets goed of fout had gedaan. Dit gesprek was verhelderend en leerzaam voor ons beide. Tenslotte hebben we gesproken over een groep waar geen enkele leerling voor de klas wilde presenteren en samen hebben we naar een oplossing voor dit probleem gezocht en we hebben het dan ook gevonden. Al met al was het lesbezoek en het nagesprek zeer nuttig en heeft het veel opgeleverd.

image

Je merkt dat een individueel gesprek heel waardevol is en dat docenten veel makkelijker lijken te praten en vragen durven stellen. We proberen bij alle leraren een les te bezoeken en een nagesprek te voeren. Vooralsnog lijkt dat te lukken.
Vandaag heb ik ook zelf een les geschiedenis gegeven. Het hoogtepunt was petje op petje af met vragen over Nederland. Na iedere vraag lag werkelijk iedereen in een deuk, vooral als er iemand af was. Wie weet gaat de docent geschiedenis deze werkvorm ook zelf toepassen. Vol energie gaan we deze school nog twee dagen bezoeken.

Daan Tamboer

Post a comment

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.