De market, the village and the office, zaterdag 3 maart

Voor zaterdag is een ‘cultureel’ programma voor de leraren en docenten georganiseerd. In drie groepen bezoeken zij de markt van Ukunda, een echt Keniaans dorpje, waar je anders nooit zou komen en het T4T kantoor, waar de Keniaanse coördinator Francis Nzai het onderwijssysteem uit de doeken doet. ’s Avonds presenteren de groepen hun ervaringen op een creatieve manier, waaruit direct de doortastendheid en originaliteit blijkt. Hier hun bevindingen:

 

The market (de melodie laat zich raden)
We dachten we gaan hier lekker shoppen,  van winkel naar winkeltje hoppen.

Een jambootje hier, een jambootje daar, Kenianen die zijn niet te stoppen.

We zagen ontzettend veel mannen, ze stonden of hingen ontspannen.

Een stoel of de grond of gewoon op hun kont.

We moesten ons soms wel vermannen.

We roken ontzettend veel geuren en zagen ook heel mooie kleuren.

De één sprak je aan, een kar reed haar aan.

Er kan je echt heel veel gebeuren.

 

The office  Interview met Francis Nzai. De tien belangrijkste wetenswaardigheden over T4T en het Keniaanse onderwijssysteem.

Francis coördineert en leidt het Teachers4Teachersproject in Kenia. Hij communiceert meestal persoonlijk met de scholen en is een van de weinigen die in het bezit is van een laptop en internet. In 2003 is het onderwijs in Kenia gratis geworden, sindsdien gaat 90 procent van de kinderen naar school. De DEO (District Educational Officer) is de belangrijkste ambtenaar in het onderwijs. Op school is dat de headteacher. Ouders zijn erg betrokken. Uit elke klas wordt 1 ouder gekozen voor de ouderraad. Deze raad kiest zelf een voorzitter. Private schools presteren beter dan public schools. Omdat ouders betalen voor private schools, wordt de kwaliteit beter in de gaten gehouden. Aan de kust presteren de scholen over het algemeen beter dan in het binnenland. Het kustgebied is rijker. Hier werken veel vrouwen in het onderwijs. Hoe meer in het binnenland, hoe groter het aantal mannen. Voor vrouwen is die omgeving minder veilig. Een groot probleem voor leerkrachten op Keniaanse scholen is het verschil in niveau waarop de kinderen binnenkomen in Standard 1. De kinderen die naar Kindergarten zijn geweest, zijn veel verder. Momenteel wordt er een politieke discussie gevoerd om KG bij de gratis educatie te betrekken, zodat het niveau gelijkmatiger wordt.

 

The village  Djumba (betekent vrijdag) leidde ons rond in zijn village. ‘Jambo, Jambo..’ werden we onthaald door mooie Keniaanse kinderen met ontwapende kijkers. Net als overal ter wereld horen we ‘sweets, sweets…’ , ook deze kinderen vragen om snoep  maar wij bogen dat om naar iets verantwoords. ‘Bread, bread…’ Een oudere Keniaan nam de leiding. Binnen no time stonden alle kinderen in een rij om een boterham te ontvangen. De een eet hem op, de ander propt hem in zijn broekzak en de derde neemt hem als een schat mee naar huis.

Post a comment

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.