De schoolleidersopleiding, effecten 4 jaar later

Oké, de reis naar Kenia was lang voor de 35 leerkrachten p.o. en v.o. en de coaches.

De schoolleidersopleiding, effecten 4 jaar later

Oké, de reis naar Kenia was lang voor de 35 leerkrachten p.o. en v.o. en de coaches en de tropische verrassing openbaarde zich pas de volgende ochtend na een uurtje of vier slaap. Opdat men niet zal denken, dat dit een vakantiereis wordt. Als start voor tien dagen buffelen gaan de coaches met twee huidige cursisten van de schoolleidersopleiding  op bezoek bij vier directeuren uit de eerste lichting.

 

Zij  studeerden twee jaar geleden af  en wij willen wel eens weten welk effect de opleiding op de middellange termijn op de werkvloer heeft, wat hen vooral is bijgebleven en wat zij blijvend toepassen. Ik ga met Julius en Oruko langs bij Anthony. Het is nog vakantie, maar hij zit met twee leraren al op ons te wachten. Aan de wand van zijn directiekamer hangen naast de bekende eindscores van de nationale KCPE ook voorbeelden van smart geformuleerde doelen, het GROW-model voor coaching, een ontwikkelplan, de piramide van het leren en de stappen voor het feedbackgesprek.

 

Een bemoedigend openingsbeeld. Op onze vragen verdeelt Antony de antwoorden in drie categorieën: kennis, vaardigheden en houding. Door het boek  ‘Leading in a culture of change’ van Michael Fullan heeft hij geleerd hoe verandering te begrijpen. Zijn houding naar leraren is veranderd van beoordelend naar coöperatief. De beide aanwezige leraren formuleren het sterker: ‘Vroeger was de directeur eigenlijk meer een dictator, nu laat hij ons meedenken, waardoor we geen angst meer hebben voor een be(ver)oordeling als hij in de klas komt, maar juist ondersteuning ervaren.’  Van de geleerde vaardigheden heeft hij erg veel aan de observatie- en feedbacktechniek bij klassenconsultaties.

 

Desgevraagd vertellen de leraren opgewekt, dat zij wel vijf keer per jaar een dergelijk bezoek met nagesprek krijgen. Intussen begint zijn aanpak ook voor leerlingen vruchten af te werpen, want de scores beginnen te stijgen. En hoewel het, veeleisend als we zijn, natuurlijk altijd nog beter kan, toveren we moeiteloos een brede glimlach tevoorschijn als blijkt dat bij de interviews van Rob, Petra Peter een vergelijkbaar beeld oprijst. En passant laten  de beide collega-directeuren tijdens het gesprek al vast zien dat zij de vaardigheid doorvragen al aardig onder de knie beginnen te krijgen. En dat komt goed uit, want deze week staat hun assessment voor de deur.

 

Ruud Musman

Post a comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.