De verrassing van Carmen en TPAD onder vuur

‘Wij krijgen zomaar €3055 van Carmen op onze rekening. Hebben we iets gemist?’ Na enig snel speurwerk blijkt, dat Carmen van den Berg van de St. Antoniusschool uit Nieuwe Niedorp, bescheiden als ze is, al in de week voor de meivakantie een sponsorloop voor de hele school heeft georganiseerd. Op onze vraag waarom we dat niet wisten, zodat we er de zo terechte aandacht aan zouden kunnen schenken, antwoordde Carmen natuurlijk:

Carmen aan het werk in Kenia

 

 

 

 

 

 

 

 

Maar zo doen we dat natuurlijk niet. De hele actie heeft ze samen met haar groep 7 op touw gezet, waardoor de kinderen zich extra verantwoordelijk voelden voor het succes. Bovendien leerden ze hierdoor veel over organiseren en samenwerken. De kinderen waren volgens haar bloedfanatiek en werden  begeleid door een Djembéband, gevormd door  een groep enthousiaste oma’s en moeders. Zo werd de sfeer echt Afrikaans en  zorgde het ritme van de band  voor de nodige stimulans. Af en toe moesten de kinderen wel even op adem komen, maar dan was daar de grabbelton, waar lootjes in zaten voor een leuk Keniaans souvenir. Alle kinderen natuurlijk ontzettend bedankt en Carmen vooral.

TPAD onder vuur

Nu we dan toch in de ‘lucht’ zijn ook al vast het laatste nieuws over de onderwijsontwikkelingen in Kenia. Twee jaar geleden heeft de regering weliswaar behoorlijke salarisverbeteringen doorgevoerd, maar daaraan werd onmiddellijk een beoordelingssysteem gekoppeld, TPAD (Teachers Performance Appraisal and Development). Directeuren, die de laatste keer meegeweest zijn, weten maar al te goed hoe leidinggevenden daar in de praktijk mee worstelden. Door de nadruk te leggen op Development en de observatie-items te beperken hebben zij in de workshops wat handvatten kunnen geven om daar in Kwale mee om te gaan. Het z.g. appraisalsysteem gaf landelijk echter zoveel commotie, dat zelfs een staking niet uitgesloten leek. Leraren voelden zich voortdurend afgerekend (‘onmenselijk, slavernij’) en de vakbond (KNUT) wilde het hele geval van tafel. Vandaag werd bekend, dat dit niet gaat gebeuren, maar dat er wel aanpassingen zullen komen en dat naar de bezwaren van de leraren zal worden geluisterd. Overigens rapporteerden de directeuren inmiddels wel veel positieve effecten op het gedrag van de leraren, waaronder een betere voorbereiding, betere registratie van de resultaten, nauwkeuringer volgen van het curriculum, makkelijker aansturen van leraren en vooral een drastische teruggang van de absentie van leraren.  Binnen twee weken worden directeuren van de primary en secundary schools uitgenodigd voor overleg. We zijn benieuwd, want ook de komende reis willen we met de Keniaanse directeuren zoeken naar effectieve manieren om TPAD te hanteren.

Lees ook: https://mobile.nation.co.ke/news/education/TSC-starts-review-of-appraisal-policy/3126398-4715078-o6ivp6/index.html

Ruud Musman

 

 

 

 

 

 

 

Post a comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.