Directeuren kleuteronderwijs aan de slag met observatie-instrument

Dat kleuterleerkrachten en -directeuren tot de meest enthousiaste onderwijsprofessionals in Kenia behoren is ons al vaker opgevallen. Nieuwe ideeën en toepassingen rollen als vloedgolven over ons heen tijdens de workshops en toevoegingen van onze kant worden gretig omarmd. Vraag je niet af of er wel voldoende deelnemers komen, er zijn er altijd meer dan je hoopt. Ook bij de regio-inspecteurs van ECD (Early Child Development) is de opkomst altijd aanzienlijk. Zo ook de laatste keer in februari. Het lijkt al weer een eeuwigheid geleden, maar zoals bekend heeft het onderwijs in Kenia 7 maanden volledig stil gestaan en is het ook nu nog maar mondjesmaat open (alleen standard 4 en 8, omdat zij aan de eindtoetsen meedoen). De rest van de school gaat in januari weer van start. Tijdens onze workshop in februari perfectioneerden de inspecteurs het gezamenlijk ontworpen observatie-instrument. Het werd een typisch Keniaanse werkwijze, waaraan wij Nederlanders slechts administratief hoefden bij te dragen. Elke mening kreeg de ruimte en na uitgebreide discussies was consensus de norm. Het is pas af als het klaar is. En aan het eind van de middag was het dat ook.
Op 1 oktober pakten deze ward officers de draad weer op en vandaag op 12 november is het de beurt aan de directeuren. Hen over het instrument  informeren en het laten toepassen is natuurlijk buitengewoon slim van de inspecteurs. Het kan ze veel werk uit handen nemen en bovendien kwaliteitsverhogend werken. Ook deze keer is het volle bak in sub county Mwasambweni. Het belang van kleuteronderwijs, dat de verantwoordelijkheid van de County Kwale is, wordt nog eens onderstreept door de aanwezigheid van de regionale ‘minister van onderwijs’. Hij opent de bijeenkomst en dan gaat het los.

Lerares Josephine geeft een les over tellen en hoeveelheden en de directeuren vullen het didactische gedeelte van ’the observation tool’ in. In de discussie- en feedbackronde daarna kwamen zowel het instrument als de lesonderdelen aan bod en het zal geen verbazing wekken, dat er voor ‘Lesson development’, ‘ Teaching/learning materials’ en ‘Personal presentation’ goed gecoord werd. De onderdelen ‘Records’, ‘Learning environments’ en ‘Classroom management’ zijn voor nu even minder relevant. De directeuren zullen het instrument vol trots onder de leerkrachten verspreiden, zodat iedereen weet wat er van hen wordt verwacht in Kwale. En zo kunnen we weer blij en en gemotiveerd zijn voor ons werk in Kenia. De trein blijft ook zonder ons rijden.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Trainers schoolleidersopleiding gevoed

Nu de scholen weer gedeeltelijk open zijn liggen er ook kansen voor de deelnemers aan de schoolleidersopleiding om hun achterstallige opdrachten uit te voeren. En voor de coaches en coachees om hen daarbij te coachen. Ter ondersteuning hebben de Nederlandse trainers een ‘development tool’ ontworpen, waarmee de schoolleiders kunnen reflecteren op de doelstellingen van hun school en die van hunzelf. Het thema is immer onderwijskundig leiderschap. Via Teams nemen we het reflectie-instrument met de Keniaanse trainers door en ze besluiten dat gezamenlijk nog eens in de vorm van toepassing te doen en dan hun directeuren en coaches te informeren. Natuurlijk zal ik dat ook met de trainer coach in opleiding doen. En ook dit keer doet het ons goed te zien, dat het enthousiasme voor T4T groot is. Het liefst zouden we daar met onze Nederlandse onderwijscollega’s zelf bij zijn, maar wanneer dat weer kan, blijft nog even onzeker.

 

 

Een steeds groter wordend knelpunt daarbij is, dat T4T op dit moment geen inkomsten heeft en wel uitgaven. Dus wie nog een goed doel wil steunen, denk vooral aan ons tegen de kerst.

Ruud Musman

Post a comment

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.