ECD-teachers verbazen directeuren

‘Onderwijsvernieuwing in Kenia start van onderop’, is de gedachte van het ministerie van onderwijs inmiddels. Des te schrijnender, dat er nog maar zo weinig leraren opgeleid zijn. T4T draagt aan die lacune al enkele jaren bij en dat is extra effectief, omdat Early Child Development onder de County valt en dus (nog) niet onder het ministerie. Naast de sposoring van 50% voor de opleiding brengen we ook onszelf mee. Onze jonge kindspecialisten Albertine, Judith, Jeannette en Karin kunnen nu al vol trots terugkijken op hun workshops. Heel bijzonder bovendien als de collega’s, die in een naburig gebouw een workshop aan het geven zijn, besluiten om de groepen eens samen te voegen. Zelden zulke trotse ECD-leerkrachten gezien. Aan een head teacher uitleggen wat je allemaal aan het maken bent. Dan mag je je wel even wat voelen in Kenia. We weten inmiddels, dat veel scholen kampen met materiaalgebrek, waardoor dit punt steevast in de jaarplannen terug te vinden is. Zelfs in de appraisal is onder ‘Creativity and innovation in teaching’ de indicator terug te vinden: ‘Ability to improvise and use locally available resources for effective teaching and learning outcomes.’ In deze workshop mogen de head teachers zich verbazen over de eindeloze mogelijkheden.


Training coaching een stevig ‘feestje’

Intussen vindt in het achterland van Ukunda de training coaching plaats. Ik mag vijf potentieel geschikte afgestudeerde schoolleiders opleiden tot coach, zodat zij in de volgende schoolleidersopleiding de rol kunnen spelen die voorheen door Nederlanders werd vervuld. Natuurlijk kijken we eerst terug naar de opdrachten, die ze me per email op tijd (en soms zelfs ruim daarvoor- hoezo pole pole?) hebben  gestuurd. We pakken nog een paar lastige theorieën (Kernkwadranten, Resultaatgericht coachen volgens de GROW) bij de kop en maken er een realiteitsfeestje van. Ook de Roos van Leary ontbreekt daarbij niet en omdat we onder de mango tree werken, is het eenvoudig om deze in het zand te tekenen er vervolgens aan de hand van eigen praktijken mee te werken. Leren en bewegen, het blijkt opnieuw een prachtige combinatie.

 

Coachees buigen zich over de Roos van Leary

En gaandeweg blijkt het toch wel verrekte handig om bij coachen onderscheid te maken tussen beïnvloedbare en niet beïnvloedbare factoren. Stel je voor: kinderen komen niet naar school, omdat ze geen eten krijgen, daardoor krijgt de school minder geld voor leraren, waardoor nog meer kinderen wegblijven. Totdat sommige ouders gaan betalen voor een z.g. Parent teacher. Dan komen er plotseling toch weer meer kinderen, maar hun ouders zijn niet van plan te betalen, wat weer wrevel geeft bij de welbetalers. Wat nu te doen als directeur? Zijn we er nog? Voldoende reden in ieder geval om de cirkel van invloed en betrokkenheid erbij te betrekken. Het is stevige kost, maar het blijft een feest om deze training te mogen geven en gelukkig ook om hem te volgen.

Ruud Musman

 

Post a comment

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.