Flexibiliteit gevraagd en gevonden

Als de oh’s en ah’s na een soepel verlopen reis op het Baobab resort zijn verstomd, blijkt het plotseling 2 uur later te zijn. En omdat dat ’s ochtends nog steeds zo is, betekent dat een korte nacht voor de 50 Keniagangers. De zaterdagochtend staat in het teken van to meet en to connect; de leraren p.o. en v.o. gaan daarom eerst maar eens het achterland verkennen en dus scholen bezoeken. Voor witte stranden zijn we immers niet gekomen en bovendien liggen die er ook nog wel als we terugkomen. Nieuwe oh’s en ah’s zijn uiteraard het gevolg. ‘Dat ze in class 6 (onze groep 8) een hele les nodig hebben om driehoeken, rechthoeken en vierkanten uit te leggen. Hoe vaak zullen ze dat al niet gehoord hebben. Dat kan toch veel interactiever en sneller?’ Ha, interactief leren is voor de basisschoolleraren het thema, dus dat is een goed teken. Maar toch ook een typisch westerse benadering. Hier wordt de kunst van het aansluiten gevraagd. Oordeel parkeren en vragen stellen. De middag staat in het teken van de voorbereiding van de workshops samen met de Keniaanse trainers. Een uiterst boeiende exercitie, vooral ook door al die verschillende persoonlijkheden. Meet en connect liep heel voorspoedig, waardoor het afstemmen van de inhoud en de rolverdeling aan bod kwamen. So far so good, maar toen we de witte stranden weer in het vizier kregen, lag daar een aardige kink op ons te wachten. De v.o.-scholen zijn volgende week dicht. Hoewel alles tevoren perfect was gepland en afgesproken, kan dat gewoon in Kenia. Gelukkig blijken class 7 en 8 in Kenia gelijk te staan aan de onderbouw v.o. en zijn onze afgestudeerde schoolleiders flexibel genoeg om hier iets te kunnen betekenen. Maar het grootste compliment gaat uit naar onze leerkrachten. Zeker 7 V.0.- docenten zijn welkom om zaterdag met hen mee te gaan en zij blijken deze uitnodiging met groot enthousiasme te ontvangen. Eindelijk de kans om eens een mooie connectie met het p.o. te maken. Wedden, dat de gespreksstof voorlopig nog niet op is. De anderen kunnen o.a. terecht op twee scholen voor Special Needs. Ook dat zal een bijzondere ervaring zijn. Wat een prachtig staaltje van flexibiliteit vooral en dat op de eerste dag.

20150227_132351

Ruud

Comments(2)

  1. Phoscus. says:

    Class 6 in Kenia is groep 6 in Nederland, geen groep 8. Hoe weet ik zeker? Omdat ik Keniaanse ben, daar op school gezetten.

    • Ruud Musman says:

      Nee hoor, want standard 1 staat gelijk aan onze groep 3. De Kindergarten of Early Child Development is is in Nederland groep 1/2. Kinderen in standard 7 and 8 zijn 13 tot 16 jaar.
      Ruud

Post a comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.