Gedeelde blijdschap bij actie ’t Schrijverke

‘Het gevoel achter T4T maakt je gewoon heel blij’, antwoordden leerlingen van basisschool ’t Schrijverke uit Den Bosch, toen Mia Mollee hun vroeg wat ze zich volgend jaar nog zouden herinneren van het Kenia-project dit voorjaar. Die blijdschap is natuurlijk geheel wederzijds, want de ter afsluiting van het project georganiseerde sponsoractie bracht maar liefst ruim € 5477 op. Aanstichtster van het enthousiasme was leerkracht Roosmarijn Oomen, die haar ervaringen van de Keniareis in maart 2020 uitgebreid gedeeld heeft met leerlingen en leraren. ‘Ik zal haar verhaal nooit meer vergeten’ zei één van de leerlingen, nadat de leerlingenraad uitgebreid van het project verslag had gedaan aan Mia. Voor T4T hebben de kinderen een doek gemaakt met rond de vlag van Kenia gedachten en gevoelens die bij hun opkwamen als zij terug dachten aan het project.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Speciale Kenia-editie leerlingenjournaal

In het leerlingenjournaal interviewde de redactie Roosmarijn voor hun speciale Kenia-editie. Het werd een geweldig interview, waarin Roosmarijn precies vertelt waar T4T voor staat. Kijk, luister en geniet!

Leerlingenjournaal Kenia-editie

 

 

 

 

 

 

In Kenia gaf Roosmarijn samen met Joyce Blaas een workshop aan leraren in het district Mkongani. De doelgroep was leraren groep 3 en 4, omdat in die groepen het nieuwe Competence Based Curriculum werd uitgerold. In de wokshop hebben zij dit curriculum verbonden met vormen van actief leren. Vervolgens zijn Roos en Joyce de scholen ingegaan om enkele deelnemers aan de workshop in de praktijk te coachen en tevens de rest van het team ‘warm’te maken. Of dat een beetje gelukt is? Hun eigen conclusie:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

‘Wat een waanzinnige ervaring! De vraag: ‘Heeft het zin?’, kan je na deze ervaring volledig achter je laten. Het antwoord is volmondig ‘JA’! Wat kan je een hoop bereiken tijdens de twee workshopdagen, waarbij het mogelijk is om het vuurtje voor ‘active learing’ aan te wakkeren. Je voelt dat ze heel erg graag willen, maar nog op zoek zijn naar de juiste werkvormen. Het zou mooi zijn als, door onze bezoeken, er meer samenwerking tussen de leerkrachten ontstaat. Daarbij is het van groot belang dat de sterke leerkrachten hun opgedane kennis overdragen aan hun collega’s. 

Dat het verhaal collega’s evenmin onberoerd heeft gelaten, zal bij de volgende lerarenreis snel duidelijk worden.

Ruud Musman

Post a comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.