Geen voorjaarsreis voor Nederlanders, wel workshops in Kenia

Het was onvermijdelijk, dat we ook dit voorjaar met een delegatie enthousiaste Nederlandse leraren, docenten en specialisten thuis zouden moeten blijven. In Kenia is de Covid-situatie weliswaar rustig, maar de scholen zijn pas in januari op volle sterkte begonnen en dat ook nog met de nodige coronarestricties. Bovendien geeft de Nederlandse situatie geen enkele aanleiding om iets dergelijks in Afrikaanse richting te ondernemen. Daarom hebben we vol goede moed onze volgende reis gepland van 13 t/m 24 oktober. Dan zullen we met directeuren p.o., teamleiders v.o., specialisten jonge kind en specialisten kinderen met speciale behoeften de draad weer oppakken en kijken waar we samen de gestagneerde ontwikkeling van het onderwijs in Kwale weer een zetje kunnen geven.

Intussen in Kenia

Toen onze directeur Francis Nzai in oktober bij absentie van Nederlandse inbreng zelf bijeenkomsten met teamleiders van de projecten en met de trainers, coaches en deelnemers aan de schoolleiderscursus organiseerde, moest dat tot een vervolg leiden. En zo geschiedde. De teamleiders werden uitgenodigd om half december met een plan voor hun project te komen en zo onstonden de volgende activiteiten voor januari en februari:

De schoolleidersopleiding in mondmaskerloze tijden

  • De schoolleidersopleiding: De cursisten maken ontwikkelplan voor hun school en voor zichzelf als leider en krijgen daarbij coaching van de Keniaanse coaches en coaches in opleiding. Deze zullen de schoolleider tweemaal bezoeken, observeren en hun coachingstechnieken oefenen.
  • Special Needs Education: Eendaagse workshops in Mwambweni en Kinango rond het thema ‘ omgaan met adaptieve apparatuur voor kinderen met speciale behoeften.
  • Early Child Development: Eendaagse workshops voor leraren in 8 clusters in Samburu/Mackinon/Mwavumbo Wards rond het thema ‘ gebruik van het samen met T4T ontwikkeldeobservatie-instrument als assesment tool.
  • Primary school teachers: Eendaagse workshops voor 7  clusters voor leraren grade 2 en 3 in Samburu and Mazeras rond het thema ‘ active learning’.
  • Secundary teachers: Eendaagse workshops voor 2 clusters in Kinango en Samburu rond het thema ‘Innovation in teaching and learning through critical thinking and problem solving’.

 

 

Voordat de workshops gehouden gaan worden zullen de teamleiders samen met Francis en de Nederlandse projectleider via whats appvideo hun programma doorspreken en waar mogelijk versterken. Het zal anders gaan dan een ‘Nederlandse’ workshop, maar onze verwachtingen zijn hoog. Het is een mooie volgende stap in het verschuiven van eigenaarschap naar de Keniaanse professionals. Of, zoals de Radbouduniversiteit het noemt, ‘Shifting power’.
We houden jullie op de hoogte.

Ruud Musman

 

Post a comment

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.