Gonnie Verhagen pakt uit met reisverslag

In een fraai artikel over twee pagina’s met sfeervolle foto’s in het wijkblad Lindenberg doet Gonnie Verhagen van de Trudoschool uit Stiphout verslag van de laatste Keniareis. Ze verhaalt over de werkwijze van de directeuren in de workshops, de klassenbezoeken, het enthousiasme van Keniaanse leerlingen en de effecten van de coachingsgesprekken. Tevens gaat Gonnie in op het Keniaanse toetssysteem, wat overigens op de helling gaat.
Gonnies impressies

zie: https://view.publitas.com/lindenberg/de-lindenberg-846/page/10-11

Ontwikkeling nieuw curriculum van start
Vorige week is d.m.v. een grote conferentie met alle betrokken gremia in het onderwijs de aanpassing van het nieuwe curriculum en de overgang naar het zogenaamde 8-4-4-systeem (8 jaar primary school, 4 jaar secundary school en 4 jaar university) van start gegaan. Ook de door Gonnie aangehaalde KCPE-toets zal daarbij op de schop gaan en worden vervangen door assessments.
In de voorstellen van het Kenya Institute of Curriculum Development (KICD) wordt uitgegaan van de maatKICDschappelijke behoeftes (in Keniaanse termen ‘de markt’). Ook over de implementatie is al nagedacht: na het marktonderzoek zal worden vastgesteld welke vakken in de syllabi komen en welke doelen en inhoud deze krijgen. Vervolgens worden daarbij de leerlingenboeken, handleidingen en ondersteunende materialen ontwikkeld, die weer door vakspecialisten worden beoordeeld. Daarna komen er pilots door geselecteerde scholen en tenslotte worden leerkrachten op het nieuwe curriculum voorbereid en volgt een regelmatige evaluatie van de implementatie. Op welke wijze de leraren worden voorbereid verraadt het artikel niet, maar dat dit een mega-operatie beloofd, lijkt wel zeker.
Lees: http://www.nation.co.ke/news/National-conference-sets-stage-for-school-system-change/-/1056/3140152/-/6uudxvz/-/index.html

Ruud Musman

Post a comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.