Groot en klein genieten van de eerste dag

Zie ze dansen, zie ze lachen, zie hun ogen glimmen van plezier. Met zijn allen op het ‘schoolplein’ samen met de Keniaanse collega’s de workshops voorbereiden tussen dansende nieuwsgierig kinderen. Uitnodigender kun je het haast niet voorstellen. Ik zie Sanderijn en Iris dan ook al snel meehuppelen en ook Alfred voelt zich zichtbaar op zijn gemak tussen al dat kleine grut. En zoals dat gaat met kinderen, soms zijn ze niet meer te stuiten. Belinda moest door oudere leerlingen ontzet worden, anders hadden ze haar opgevreten. 
Natuurlijk is het niet alleen genieten van al die pretogen, dat is het ook van het serieuze werk. De ochtend wordt gebruikt om een eerste indruk te krijgen van enkele scholen, terwijl het T4T-bestuur  zich heeft laten uitnodigen door de County Director of Education (CDE) in Kwale Town om een beter beeld te krijgen van het revolutionaire nieuwe curriculum.

De voorbereiding
Na een door ouders gekookte lunch van pilau met rundvlees, waarvan sommigen toch wel wat huiverig het vlees aan zich voorbij laten gaan (niet nodig, het staat al uren te pruttelen), opent Jan van Aert centraal de bijeenkomst. Leerlingen van de Makagwenischool hebben de bankjes voor dit doel keurig in een cirkel opgesteld. Sommige van Jans woorden waaien de compound over en vermengen zich met kindergeluiden, maar dat de nadruk deze week ligt op een goede ‘meet’ en ‘connect’ en dat ‘learn’ vooral interactief en wederzijds dient te zijn, krijgen we allemaal nog wel een keer me. Als de duo’s zich met de Keniaanse collega’s mengen wordt meteen duidelijk, dat over deze boodschap al eerder goed is nagedacht. En opnieuw worden we blij van de inbreng van onze Keniaanse collega’s. Deze gelijkwaardigheid verrast sommige van onze leraren aangenaam. Met een goed gevoel wurmen we ons tenslotte over de markt naar de busjes. Het belooft wat zaterdag.

De stand van zaken met het nieuwe curriculum
Voor wie het niet heeft meegekregen, de Keniaanse overheid heeft een nieuw (ontwikkelingsgericht) curriculum laten ontwikkelen, waarbij ‘teaching tot the test’ geleidelijk wordt vervangen door competentiegericht, betekenisvol  leren. De namen van pedagogen als Vigotski, Dewey, Piaget en Gardner als grondleggers niet ontbreken. Na een jaar van pilots op enkele scholen was het de bedoeling, dat de implementatie dit jaar van start zou gaan. Daar hebben de onderwijsvakbonden een stokje gestoken, want met alleen een handleiding met het ‘wat’ zonder training in ‘hoe’ is dat natuurlijk gedoemd te mislukken, ook na vier trainingsdagen in de vakantie. Daarom wordt dit jaar voor alle scholen als pilot gezien. Voor ons dus vooral interessant om door te vragen op het ‘hoe’. Het wordt een bijzonder informatieve bijeenkomst, die toch al een bijzonder karakter heeft, want niet wij organiseren hem maar de County Director of Education. Een mooie stap om ook hier het eigenaarschap naar Kenia te verschuiven. De presentatie is prima voorbereid en er zijn zelfs drie leraren uit het veld van de pilot om ons een inkijk in de praktijk te geven. We krijgen een uitgebreide lesvoorbereiding te zien, waarin de competenties waaraan wordt gewerkt ook daadwerkelijk genoemd worden. Als ik die middag aan directeuren vraag of dat niet tot te hoge werkdruk zal leiden, krijg ik een verontwaardigde reactie. Zo’n lesvoorbereiding is immer uiterst zinvol. Werkdruk is kennelijk een westers fenomeen. Ik heb er hier ook nooit een spoor van gezien. Na de bijeenkomst zijn twee dingen ons wel duidelijk: We kunnen met dit curriculum nog wel een paar jaar veel betekenen en ons thema van de workshops, ‘active learning’ heeft een letterlijk toegevoegde waarde.

Ruud Musman

Post a comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.