Heel Kenia kijkt (naar T4T)

T4T begint nationale bekendheid te krijgen als de populaire zender KTN (onderdeel van de Standard Media Group) zondag een korte reportage van de final celebration uitzendt. Nadat Jan van Aert uitlegt hoe voor ons project de noodzakelijke financiën bijeengebracht worden, vertelt directeur Francis Nzai hoe onze workshops zijn verbonden met het het nieuwe Keniaanse beoordelingssysteem en de insteek op appraisal-pijler 3 (Creativity and Innovation in teaching) punt b (Interactive Learning). Rashid Mbalo, afgestudeerd head teacher aan onze eerste schoolleidersopleiding, geeft aan hoe zijn leiderschapsstijl door de opleiding aan kracht heeft gewonnen. ‘Voorheen hielden we alle problemen voor onszelf, maar nu hebben we geleerd veel meer met het team te delen.’ Nadat Aster Brouwer heel Kenia laat weten, dat ze veel ideeën mee naar Nederland neemt en Henriëtte Janssen met eigen ogen heeft gezien, hoeveel vooruitgang met active learning bij scholen is, die al vaker met T4T gewerkt hebben, zien we nog een paar fragmenten van ons ‘lijflied’. Als we straks de verzoeken uit andere regio’s maar aankunnen. Waarschijnlijk niet.

Resultaten
Dat brengt me nog even terug naar de eerste vrijdag van onze reis, toen we een grote bijeenkomst hadden met de hoogste onderwijsorganen in Kwale. Naast de afstemming van ons programma op de nieuwste ontwikkelingen, kwamen daar de resultaten in de county ter spraken. Bestuurslid Dick de Groot had een fantastisch overzicht van de KCPE- (PO) en KCSE- (VO) scores van 2011 -2016 gemaakt, waar ik de CSO’s (inspecteurs) regelmatig enthousiast mee heb zien zwaaien tijdens de workshops. Vooral voor het PO mogen we ons een deel van de vooruitgang aanrekenen. Voor het VO is de periode van onze bijdrage nog te kort.

Conclusies:
* De gemiddelde score is van 2015 naar 2016 (opnieuw) gestegen, van 234 naar 236. Over de laatste vijf haar bedraagt de stijging maar liefst 14 punten.
*  Het aantal scholen met een score van 250 (de kritische ondergrens) of meer is in 5 jaar gestegen  van 26% naar 34%.Achttien scholen meer dan in 2015 presteerden beter en passeerden de 250 score.
* Drie van de vier zones (Lunga Lunga, Msambweni en Matuga) zorgden voor de verbeteringen. Alleen Kinango liet een lichte achteruitgang zien. Reden voor de nieuwe Curriculum Support Officer van die zone om er direct flink aan te trekken. Hij belde alle senior teachers nog dezelfde avond om ze naar de workshops op zaterdag te sturen.
* Opnieuw blijkt Engels het grootste struikelblok te zijn en dat heeft uiteindelijk invloed op alle resultaten, want de toetsen zijn in het Engels.

Dat Dick in zijn conclusies een warm pleidooi houdt om vooral Engels te spreken op school (vooral de leraren) vonden alle notabelen terecht.

De ontwikkelingen gaan de goede kant op, laten we nog maar even doorgaan.

Ruud Musman

Post a comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.