High potential gevonden in schoolleidersopleiding

Soms ben je er even stil van. Zo’n dag is het vandaag als ik bij schoolleider Tenga op bezoek ben. Terwijl ouders hun etenswaren verkopen tijdens de sportdag, plant hij alle klassenbezoeken en de teamvergadering er keurig omheen. Tenga was me al opgevallen als een gretige ‘student’ in onze opleiding, maar wat hij hier laat zien, maakt me bijna verlegen. Even schiet het door mijn hoofd: ‘Kunnen we hem niet meenemen naar Nederland als voorbeeld?’ Maar als ik denk aan wat al die Nederlandse collega’s hier laten zien deze week, dan lijkt me dat wat overdreven. Ik houd het dus maar op een film. Die kan bij de voorbereiding van volgende reizen nog wel van pas komen. Wat doet hij dan? Tijdens de opleidingsdagen was het thema ‘Leading a team’. Daarin zaten o.a. communicatiestrategieën (de Roos van Leary) en vergadertechnieken. Het probleem op deze school is dat er te weinig leermiddelen zijn. Tenga wil dat met zijn team bespreken.
Op de eerste vergadering van dinsdag heeft hij door middel van de post it-techniek iedereen al individueel een bijdrage laten geven en de opbrengst laten categoriseren. Er kwamen 6 categorieën uit en hij sloot de vergadering af met een conclusie en de mededeling, dat er donderdag een besluit zou vallen. Vandaag is het zover. Hij besluit na een heldere inleiding de 6 categorieën te laten prioriteren met de mededeling, dat daarna gezocht zou worden naar de bijdragen van de leraren. Erg slim anders zouden ze niet verder gekomen zijn dan: laat ouders extra geld afdragen of de directeur moet die kopen. Hij laat de prioriteiten bepalen door ieder drie keuzes te laten turven (thuis zouden we stickers gebruiken, maar dit werkt net zo goed). Twee categorieën zijn snel duidelijk, maar op de derde plaats eindigen er drie. Hij vraagt zijn team of hij ook mee mag stemmen,  hij geeft immers ook gewoon les. Het team stemt in. De drie gekozen categorieën verdeelt hij onder 12 leerkrachten in groepen van drie. Dan legt hij de placemat methode uit, waarbij iedereen eerst zijn individuele ideeën opschrijft en er vervolgens per groep een top drie wordt uitgediscussieerd. Iedereen is betrokken en ontzettend actief. Als de placemats (table mats) hangen komt iedereen er bij staStaff meeting2 Tengaan en worden de keuzes toegelicht. Ook hier blijkt staand overleggen sneller te gaan en meer energie te genereren. Tenslotte eindigt Tenga met een korte discussie over datum en tijdstip, waarbij hij goed de beurtverdeling in de gaten houdt (‘Mister Chai, I think you ‘re dominating the meeting now.’). Conclusie: volgen de week donderdag worden ouders uitgenodigd om samen met de leerkrachten (ja allemaal) materiaal te gaan maken. Dat zal me een betrokkenheid geven. Het brengt me terug bij de Ubuntu-gedachte, ik ben omdat wij zijn. Zegt een leraar: ‘Wow, I think I’m going to use the table mat in my lesson on maths.’ Mijn dag kan niet meer stuk.

Ruud Musman

Post a comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.