Horen, zien, zoeken, proberen, vragen en dan?

De eerste voorbereidingsdag voor de leraren, die in februari naar Kenia gaan, zit erop. De stemming zit er al goed in en natuurlijk gaat het deze dag allereerst over to meet and to connect. 

En dan natuurlijk over de reis, het visum, de tickets, het hotel en….. wat trekken we aan.  En tenslotte ook al een beetje over wat gaan we daar doen? Voorafgaand gaat voorzitter Jan van Aert uiteraard in op de onlangs door Al Shabaab gepleegde aanslag in Nairobi. Veiligheid staat bij T4T hoog in het vaandel. Daarom hebben we een gedegen protocol om onze besluiten hieromtrent te staven. We bellen met Buitenlandse Zaken, met de ambassade en onze Keniaanse directeur ter plaatse. Uit alle informatie blijkt, dat er geen reden is de reis naar Mombasa te annuleren. Alles is er rustig.

De lerarengroep

Daarom deze dag inhoudelijk eerst iets over het onderwijs en het nieuw Competence Based Curriculum (CBC). Het zal in 2019 opnieuw een pilot in Pri-primary (kleuters) en grade 1 en 2 (onze groep 3 en 4) betreffen. Het is ambitieus, omgeving- en ontwikkelingsgericht en maakt vooral gebruik van formatieve assessments. We zullen er in onze praktijken in Kwale nog weinig van zien, maar kunnen wel inspelen op het leraargedrag, dat daarvoor nodig is.
Een mooi voorbeeld van CBC-onderwijs in dit artikel in The Standard:  https://www.standardmedia.co.ke/article/2001310070/inside-practical-learner-centred-curriculum

Intussen zijn ook de toetsresultaten (KCPE) van 2018 bekend geworden. Opnieuw is een stijging van de resultaten in Kwale waar te nemen. We mogen trots zijn daar een kleine bijdrage aan te hebben kunnen leveren.

Ruud Musman

Post a comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.