Implementatie nieuw curriculum krijgt meer tijd

Met slechts twee dagen trainen, een vers curriculum van nog geen week oud met veel ‘wat’, geen ‘hoe’ en op de valreep protesten van de vakbond, kon het nauwelijks anders. De definitieve invoering van het nieuwe curriculum in Kenia wordt een jaar uitgesteld. In 2017 is er op een relatief beperkt aantal scholen al een pilot uitgevoerd met het competentiegerichte leren, maar de resultaten daarvan zijn (niet alleen bij ons) vooralsnog onbekend of in ieder geval met de belanghebbenden niet gedeeld. We hopen in februari op de nodige informatie. Intussen leidde de geplande invoering de laatste weken tot veel commotie bij zowel leraren als ouders. De leraren werden voor een tweedaagse training teruggeroepen van vakantie en de ouders probeerden uit alle macht nieuwe boeken te kopen, die nog lang niet allemaal voorradig waren. Dat gaf weer stof tot extra onzekerheid, want misschien moesten ze toch nog de ‘oude’ boeken aanschaffen. En nu is de kogel door de kerk, het tempo wordt teruggeschroefd. Voor komend jaar betekent het, dat in de pre-school (lees:kleuterbouw- grade 1 en 2- ECD) en in grade 3 en 4 (de voormalige standard 1 en 2) nationale pilots van start gaan en wel met onmiddellijke ingang. Omdat het de bedoeling is dat alle scholen met de pilot mee gaan doen, blijven we nieuwsgierig wat dat in de praktijk betekent. Vooralsnog is overeengekomen dat de nieuwe elementen van het curriculum gefaseerd op verschillende momenten in het jaar worden ingevoerd, te beginnen met grade 1 en 2.  Zie ook: http://mobile.nation.co.ke/news/education/Government-launches-new-roadmap-for-proposed-curriculum/3126398-4250430-84mwlv/index.html

Oud-nieuw

Hebben deze ontwikkelingen invloed op onze bijdragen in februari? Hoegenaamd niet. Ons programma richt zich namelijk op actief leren en dat speelt zowel bij het oude als het nieuwe curriculum een hoofdrol. Maar wat zijn dan de verschillen? Het huidige curriculum (van 1985) is gebaseerd op het Engelse systeem, waarin landelijk hetzelfde programma op dezelfde tijd wordt gevolgd en toetsen (Kenyan Certificate of Primary Education-KCPE of KSEC voor Secondary  Education) een hoofdrol spelen. De opbouw van het schoolsysteem is 2 jaar Early Child Development (ECD), waarvan de inhoud van het curriculum tot voor kort lokaal bepaald werd, 8 jaar Primary Education, 4 jaar Secundary en 4 jaar University.

Het nieuwe systeem ziet er als volgt uit en zal in 2019 definitief worden ingevoerd door het jaarlijks uit te breiden. Het curriculum voor de kleuters (grade 1 en 2) zal voortaan nationaal bepaald worden.

 

Post a comment

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.