Interactieroos van Leary werkt ook in Kenia

Mooi hoe onbedoelde dingen soms verrassende ontwikkelsprongen geven. Afgelopen studiereis bleek het niet verantwoord met een groep Nederlanders op pad te gaan, en dus namen de Keniaanse coaches sneller dan gepland de honneurs waar voor de Nederlandse coaches. Ze organiseerden begeleidingstrajecten en coachten hun Keniaanse collega- directeuren.

Afgelopen vrijdag ontmoetten we elkaar, voor de overdracht en nieuwe voorbereidingen in Forest Lodge. Trainers Gert Jan en Karin, drie Nederlandse en vijf Keniaanse coaches. Om het programma door te nemen, voor de komende training. En om te horen hoe het gegaan is. Daar pakten we de draad weer op, samen.

Zaterdag en zondag schoven ook de directeuren en coachees in opleiding aan.

Deze tweedaagse (blok 3 van de schoolleaders course) stond volledig in het teken van coachend leiderschap, van de roos van Leary, van communicatie. Het is telkens opnieuw ontdekken met elkaar: Welke ideeën zijn universeel, wat is toch wel cultuurgebonden maar vooral hoe kunnen we er voor zorgen dat we samen leren en stappen zetten?

De zon schijnt, met uitgezette afzetlinten is de roos van Leary groot zichtbaar op het grasveld. We wandelen over de vakken, verkennen, herkennen, positioneren. En proberen situaties en patronen te duiden, op zoek te gaan naar nieuwe posities, nieuwe invalshoeken.

Om leerkrachten die of ‘unwilling’ of ‘incompetent’ zijn op de juiste wijze te coachen.

Leiderschap vraagt soms ook wat afstand, af en toe vraagt het zelfs een niet wetende, afhankelijke insteek, omdat ook een directeur het niet alleen kan en niet alles weet. En dat is zeker voor Kenianen niet vanzelfsprekend, ontdekken we. Wat betekent het om je soms kwetsbaar en vragend op te stellen?

In de schaduw van de grote bomen op Forest Lodge werken we casuïstiek uit en spelen we gespreksituaties na. Ook zien we de kracht van de Keniaanse coaches, die op cruciale momenten de goede vragen stellen en doorpakken.

 

De komende week gaan de schoolleiders in opleiding echte gesprekken aan met hun leerkrachten. De coaches zullen feedback geven. Geassisteerd door vier nieuwe coaches in opleiding, die de kunst van de huidige coaches kunnen leren.

We zijn benieuwd!

 

Namens de coaches van de schoolleadercourse T4T, Wilma van Esch

 

Post a comment

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.