Lerarenreis februari in de planning

Natuurlijk weet je het nooit zeker in deze ongewisse tijden, maar wat Kenia betreft is het tij gunstig om van 16 (voorkeur) of 17  tot 26 februari 2022 met een groep leraren, docenten en specialisten jonge kind en special needs eindelijk weer naar Kwale te gaan. De onzekerheid over de vertrekdatum is ingegeven door de vluchtschema’s. Op dit moment vliegt KLM (nog) niet op woensdag. We ervaren de huidige situatie in Kenia als veilig. Er worden hier en daar nog wel mondkapjes (binnen in de restaurants verplicht) gedragen, maar meestal onder de kin. Het aantal besmettingen is laag (2,3%) en doet zich vooral in de grote steden voor, vaccins zijn over het algemeen voor liefhebbers verkrijgbaar, maar er heerst nog wel veel angst voor vaccinatie wegens geloof in spookverhalen over ingespoten chips, onvruchtbaarheid of overlijdensrisico. De meeste deelnemers aan onze workshops zijn inmiddels minimaal één keer gevaccineerd (Moderna, Aztra Zenica of Jansen). Bijeenkomsten zoals workshops zijn inmiddels weer toegestaan en de avondklok is sinds vandaag opgeheven. Kortom alle reden om op 27 november aan de informatiebijeenkomst in Amsterdam te beginnen. De uitnodiging aan contactpersonen en besturen is volgende week te verwachten.

Teamleiders en workshopleiders
Ondertussen waren er op zondag workshops voor teamleiders en workshopleiders. T4T heeft nu teamleiders voor de projecten: P.O.,V.O., ECD, SNE, CSO, Schoolleidersopleiding, coaches en CBC. De leider van Competency Based Curriculum noemen we eigenlijk coördinator, omdat hij geen team heeft. In beide workshops presenteerden we een organigram van T4T en bespraken we ook het onderzoek van Loes Donders (“Hoe kan zelfbeschikking voor Keniaanse workshopleiders in het Kwale-district in Kenia worden ontwikkeld voor een duurzame ‘shift the power’ van T4T-trainingsprogramma’s?”) Tijdens beide bijeenkomsten hebben we haar suggesties ter verbetering meegenomen. Bijvoorbeeld het proces en de criteria om workshopleider te worden. Veel van de aanwezigen kiezen ervoor om workshopleider te worden. Sommigen van hen hebben al een workshop geleid tijdens de Covid19-pandemie, dus ze voelen zich al aardigmervaren. Hoeveel er in februari in het T4T-programma actief zullen zijn, hangt onder meer af van het aantal ervaren Nederlandse leraren. Hoe dan ook, kunnen ze zich nu aanmelden via een brief aan Francis Nzai.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ward officers in groten getale bij workshop
We wisten wel dat de inspecteurs kleuteronderwijs niet te stuiten zijn als het om T4T-bijeenkomsten gaat. Dat was al in 2019 zo toen Ria Peters met hun een observatie-instrument ontwierp en dat is deze keer niet anders. Met 20 ward officers mag ik een vervolg geven aan die vorige bijeenkomst. Aisha, de team leider, heeft haar gedachten over de inhoud zoals gewoonlijk paraat. Er dient nog een ander observatieformulier ‘afgetikt’ te worden, dit keer over facilitaire zaken. Nu is dat aftikken minder snel geregeld dan wij gewend zijn. Over elk detail moet overeenstemming bereikt worden. Dat leidt overigens tot mooie discussies, alleen neemt niet iedereen daaraan deel. Daarom besluiten we het middagdeel in te richten met een verdeling in groepen, die ieder een deel voor hun rekening nemen, waarna schriftelijke feedback op de resultaten kan worden gegeven, Ter afwisseling mag ik het communicatie-instrument de Roos van Leary nog een keer herhalen. Daarvan blijkt de meeste kennis na 18 maanden wel verdwenen. Om de noodzaak van persoonlijke communicatietechnieken nog duidelijker te maken doen we de metaforische energizer ‘open the door’, waarin je de juiste manier moet zien te vinden om de deur, lees arm, te openen. (foto boven). De boodschap wordt duidelijk en het plezier is groot.

 

Ruud Musman

Post a comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.