‘Meeten’ en ‘connecten’ in eerste workshop in LungaLunga 

Er zijn 17 headteachers, 13 mannen en 4 vrouwen en Anthony Baya onze facilitatior. De opening wordt gedaan door de CSO: Mwalimu Kanzere (education officer Lunga Lunga).
We beginnen eerst maar eens met ons voor te stellen en uit te leggen wat T4T doet. Want ze wisten niet dat wij kwamen. De gouverneur heeft ze het bericht gegeven dat er een tweedaagse is over het appraisal system. Ze waren alleen vergeten om te zeggen dat T4T kwam.
Voordat we gaan beginnen gaan we eerst samen de regels vaststellen; in de klas blijven, mobiele telefoons stil, geen onnodige onderbrekingen, time keeper Kadide (deze had Yvonne nog meegenomen uit de reis van februari). En het werkt weer, de mobieltjes gaan bijna allemaal weg, nou ja weg…
We vragen aan iedereen om op te schrijven wat zijn of haar verwachting is van de tweedaagse (post it). Alle post -its worden opgeplakt op een vel.

Omdat we wat lang moeten wachten op de thee gaan we even goed ‘meeten en connecten’.  We laten een boek rondgaan van onze school die we zelf hebben gemaakt. ‘To connect’ in een hele mooie vorm, dat is wat ik zie. Er is veel belangstelling/nieuwsgierigheid vanuit de Keniaanse head teachers. Bij binnenkomst heeft elke head teacher een deel van een foto (van een typisch Hollands iets) ontvangen. De head teachers gaan de puzzel vormen en zo vormen ze groepen van 4 personen. Alice en Yvonne leggen uit wat ze zien: molens/tulpen, klompen, haring, drop. Hilarisch momentje hier. De rauwe haring maakt de meeste indruk. We hadden aan  Anthony gevraagd om zelf aan zijn collega’s de appraisal uit te leggen.
We hebben er voor gekozen om niet te veel informatie vandaag te geven. Meet en Connect staat in het ochtendprogramma bovenaan. De appraisal wordt ingenomen en wordt morgen besproken.
Dan staat Kadija op en zij doet een kleine Energizer ” de magarena” heerlijk.
Om 12.00: ja hoor eindelijk tijd voor thee!
Daarna doen we ter afwisseling even een klein gesprekje in de vorm van de stool of confidence. De head teachers kijken afwachtend. Wat gebeurt hier???  We betrekken de head teachers door te vragen: wat zie je? Het is wat aarzelend maar de respons is later goed.
We geven aan dat dit het onderdeel maandag wordt voortgezet. Als je een gesprek op deze manier doet, de leraar reflecteert samen met de head teacher op zijn les, voelen ze zich comfortabel.

Dan is weer even tijd om met de groep naar buiten te gaan. Ze gaan op alfabet staan en moeten de letter S maken. Active learning komt vervolgens aan bod. De vraag komt, kun je uitleggen wat active learning is. Wat is active learning voor jou? Via de placemat schrijven ze op wat er in hun opkomt en de meest voorkomende zet je in het midden. Ze werken met veel enthousiasme, maar ook serieus overleggend met elkaar, gaaf om te zien. Een head teacher vraagt bij het uitdelen van de stiften of hij een groene mag. Later speelt hij met alle stiften door ze te stapelen. We lachen met elkaar als we eigenlijk inzien dat we net als de leerlingen zijn.  Bij het presenteren per groepje zie je trots, geweldig! Active learningI do-we do-you do komt meerdere keren voor.Een energizer door Kadija als tussendoortje is welkom na deze inzet

Na de lunch gaan we verder. De stroken van papier worden uitgedeeld. Ze moeten een range maken; bovenaan komt waar het kind het meest van leert, onderaan komt waar het kind het minst van leert (piramide). We vragen of er op de scholen zo geleerd wordt/les gegeven wordt. Er worden voorbeelden gevraagd aan de head teachers. Er worden goede voorbeelden gegeven. We pakken het zo aan door gericht aan de leerkrachten persoonlijk (door de naam te noemen, of de groep aan te spreken) te vragen, heb jij een voorbeeld? En dan is het bijna drie uur en gaan we stoppen. Maandag weer verder. We vragen om een evaluatie, per groep één zin, één woord om te omschrijven hoe je de workshop vond.

Met trots ontvangen we deze feedback. Super veel zin in maandag.

Alice en Yvonne

Post a comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.