TO MEET, TO CONNECT, TO LEARN, EDUCATION IS FUTURE

Onze missie:

Meer dan ooit hebben we elkaar wereldwijd nodig om te groeien naar harmonie. Onbaatzuchtig willen we onze passie volgen om over grenzen heen onderwijs van mondiale betekenis duurzaam te ontwikkelen.

Onze visie:

In de visie geven we aan wat de kernwaarden uit de missie voor ons in de praktijk betekenen. Deze visie zal het kader vormen voor het strategisch beleidsplan en mogelijke vragen, die op ons pad komen.

Harmonie, onbaatzuchtig, passie en verbondenheid

Harmonie betekent voor ons ruimte voor een gelijkwaardige inbreng vanuit welke culturele achtergrond dan ook, mits deze erop gericht is om tot een sterker gezamenlijk resultaat te komen.
We doen dat onbaatzuchtig.
Passie blijkt uit bevlogenheid voor onderwijs en liefde voor mensen, die daaraan wereldwijd werken. Met enthousiasme en overtuiging zoeken we verbinding met elkaar op alle niveaus vanuit ons motto, ‘ to meet, to connect, to learn’. Waar zouden we immers zijn zonder de ander?

Duurzame ontwikkeling

Duurzame ontwikkeling voegt voor ons blijvend iets toe aan de kansen voor kinderen. We gaan zorgvuldig om met mensen en mogelijkheden. Onze betrokkenheid blijft zolang we een bijdrage kunnen leveren aan de voortgang van ingezette ontwikkelingen.

Over grenzen heen

We staan open voor onderwijsontwikkelingen over geografische grenzen heen. We doen dat op basis van gelijkwaardigheid. We geven daarbij ruimte aan het verantwoord verleggen van persoonlijke grenzen.  

Download hier het Strategisch Beleidsplan 2022-2026

Doelen

Voor de periode 2013- 2020 had T4T een aantal doelstellingen geformuleerd, die alle ruimschoots behaald zijn. Zo was de KCPE-score in Kwale al in 2019 gestegen met 9,1%, scoorde 40% van de scholen boven de kritische grens van 250 punten (al laten de 9 maanden schoolsluiting vanwege Corona een lichte daling zien en krabbelt het langzaam weer op),  wordt in het kader van vergroting van het Keniaanse eigenaarschap de schoolleidersopleiding geheel verzorgd door Keniaanse trainers en de coaching door Keniaanse opgeleide coaches. De Curriculum Support Officers hanteren bij hun schoolinspecties steeds vaker een coachende benadering. Inmiddels worden ook al Keniaanse workshopleiders getraind en ingezet.
Onze ambities voor de komende jaren zijn beschreven in ons Strategisch Beleidsplan. Hier een samenvatting van de ambities:

 

 

Ambities

De projecten van T4T hebben tot doel om Nederlandse en buitenlandse onderwijsprofessionals te laten groeien. We streven bij alle projecten naar duurzaamheid en eigenaarschap nemen in eigen projecten (financieel en organisatorisch). T4T kent op dit moment de volgende projecten in Kenia:
– schoolleidersopleiding primair onderwijs
– workshops directeuren primair onderwijs
– workshops leraren primair en voortgezet onderwijs
– workshops teamleiders voortgezet onderwijs
– workshops kleuterleerkrachten
– workshops leraren, specialisten en directeuren speciaal onderwijs
– training in coaching
– workshops Curriculum Support Officers en Ward officers

Samenvatting ambities projecten:

  • In het kader van de duurzaamheid worden Keniaanse Collega’s (steeds meer) eigenaar van de projecten. T4T zorgt in datzelfde kader voor monitoring.
  • Bij de Schoolleidersopleiding is reeds sprake van de laatste fase van de overdracht van eigenaarschap. In 2022 worden één of meer opleidingen al geheel verzorgd door Keniaanse trainers en op de werkvloer vindt coaching door Keniaanse opgeleide coaches plaats.
  • Bij de Curriculum Support Officers (CSO) is al sprake van volledig eigenaarschap, inhoudelijk en organisatorisch. De groep kent een coördinerend voorzitter. Eén of twee keer per jaar vindt er een afstemmingsbijeenkomst plaats, waarin voortgang en de leervragen van de CSO’s leidend zijn. Het streven is dat de CSO’s ook financiële verantwoordelijkheid dragen voor hun bijeenkomsten. 
  • Het kleuteronderwijs is inmiddels flink geprofessionaliseerd en staat voor de taak het nieuwe Competentiegerichte Curriculum (CBC) goed te implementeren. T4T zal daar bij ondersteunen. Intussen zijn ook al enkele Keniaanse professionals getraind om workshops te geven. Zij worden één of twee maal per jaar gemonitord en ingezet bij training van nieuwe workshopleiders. Het is onze ambitie om de workshops voor directeuren en leraren in deze periode in toenemende mate te laten verzorgen door Keniaanse getrainde collega’s. Daarvoor is een opleidingsprogramma opgesteld, dat kan leiden tot certificering.
  • Het onderwijs aan kinderen met speciale behoeften vraagt in Kenia de nodige aandacht. De afgelopen periode hebben deskundige T4T-professionals samen met Keniaanse collega’s onderzocht waar de knelpunten en kansen voor ontwikkeling kunnen liggen. Dit heeft geleid tot de kern ‘From dysability to possibillity’. Het is onze ambitie de zoektocht naar mogelijkheden voor deze kinderen en de toepassing hiervan door leraren verder te versterken. 
  • Het CBC zal deze periode ook het voortgezet onderwijs bereiken. we zullen de implementatie hiervan ondersteunen. Daarbij streven we naar een uitbreiding van het aantal deelnemende besturen in het voortgezet onderwijs.
  • T4T staat open om projecten in andere regio’s en/of landen te onderzoeken, monitoren of te begeleiden, dan wel andere organisaties te ondersteunen vanuit de visie van T4T.
  • Omdat T4T wederzijdse professionalisering voorstaat, hecht zij bij gebrek aan een alternatief aan de registratie bij het Lerarenregister. Bij herregistratie voor het Schoolleidersregister zal T4T ondersteuning bieden. 
  • In de komende jaren dragen we steeds meer verantwoordelijkheid voor (deel)projecten in County Kwale over aan het Keniaanse bestuur.

Ambitie Keniaans en Nederlands bestuur:

De ambities van de bestuurlijke organisatie zijn:

  • Het vergroten van het aantal partners en sponsors in Nederland en Kenia.
  • Mede in het kader van duurzaamheid een toenemende verschuiving van verantwoordelijkheden naar het Keniaanse deel van het bestuur. Dit vraagt naast de rol van toezichthouder ook die van ‘gezicht’ van T4T in Kenia, ambassadeur en sparring partner voor de directeur.
  • Een verschuiving van uitvoerend naar monitorend bestuur voor het Nederlandse deel.
  • Bestendigen van de verbondenheid van Nederlandse (ex)deelnemers aan T4T door middel van o.a. sociale media, reünies, symposia.
  • Bevorderen dat de verantwoordelijkheden voor de meeste werkzaamheden geleidelijk aan worden overgedragen aan het Keniaanse bestuur en de Keniaanse overheid.
  • Bevorderen dat voor werkzaamheden uitgevoerd door Nederlandse deelnemers zoveel mogelijk overdracht door training en coaching plaatsvindt naar Keniaanse collega’s.
  • Open staan voor ondersteuning en kennisdeling bij vragen vanuit andere counties.

Wij organiseren bijeenkomsten voor meer dan 450 scholen, 350 schoolhoofden, 3500 leraren en 14 onderwijsinspecteurs. We schatten dat de totale schoolbevolking op de scholen in ons werkgebied ongeveer 175.000 leerlingen omvat.

Het succes van ons beleid hangt voor een groot deel af van de competenties en het enthousiasme van de Kenianen zelf. Wij investeren in de competenties van leraren, docenten, teamleiders en officers om hen in staat te stellen hun collega’s te begeleiden bij het verbeteren van de onderwijspraktijk.

Download hier het Jaarverslag 2023

en zie hier het Standaardformulier publicatieplicht ANBI T4T   i.v.m. de ANBI publicatieplicht