Optimisme overheerst in het Jaarverslag 2020

Hoewel onze zakken allerminst diep zijn en de voering duidelijk voelbaar is, straalt het T4T-jaarverslag over 2020 overwegend optimisme uit. Zoals ongetwijfeld bekend, kwam er na het plotselinge beëindigen van onze maartreis van vorig jaar geen nieuw bezoek aan Kenia in september. Directeur Francis Nzai zette er met zijn koud een half jaar eerder aangestelde teamleiders de tanden in en organiseerde verschillende bijeenkomsten en workshops. We keken onze ogen uit bij de proeflessen rond het Competence Based Curriculum, de opfrissing van het blok onderwijskundig leiderschap door de Keniaanse trainers, de perfectionering van het observatie-instrument voor kleuterleerkrachten en verschillende gefilmde coachingsgesprekken.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nog nauwelijks opgeleide workshopleiders namen het voortouw om de facilitators klaar te stomen voor ‘het grote werk’, namelijk eendaagse workshops voor leraren. Ze ontwierpen samen het dagprogramma met opvallend veel T4T-elementen.

Francis organiseerde intussen ‘zoom’-contacten tussen de teamleiders en hun Nederlandse equivalenten, waardoor we door te sparren en waar mogelijk nog wat ideeën te genereren toch nog iets konden bijdragen en tegelijk op de hoogte bleven van de inhoud van de activiteiten. Zo worden van alle projecten toch weer kleine stappen gezet. De werkelijke uitvoering van de programma’s zullen in februari plaatsvinden. Dan zullen we zeker weer nieuwe beelden krijgen.

In het Jaarverslag 2020 (hier te downloaden) uiteraard een uitgebreid overzicht van onze activiteiten, financiële positie, stand van zaken en ambities.

Goed ook om te vermelden, dat we via de directeur van onze sponsor De Wilde Ganzen het verzoek kregen voor een afstudeeronderzoek van Loes Donders. Als afgestudeerd leraar aan de internationale PABO doet zij een Master aan de Universiteit van Bamberg met een focus op Onderwijs in Ontwikkelingslanden. Omdat we altijd open staan voor professioneel onderzoek naar het effect van onze activiteiten in Kenia, werken we graag mee aan haar afstudeeronderzoek.

Haar voorlopige onderzoeksvraag luidt: How can self-determination for Kenyan trainers and workshop leaders be developed in the Kwale district in Kenya for sustainable ‘shift the power’ of T4T training programs?

Loes Donders

‘Shift the power’ is ook de ambitie van de Radbouduniversiteit en van Wilde Ganzen m.b.t. ontwikkelingssamenwerking. Het beoogt een omslag naar volledig lokaal eigenaarschap van projecten, die met behulp van buitenlandse particuliere initiatieven (PI’s) zijn ontwikkeld. Dat Teachers4teachers deze ambitie eveneens in haar strategisch beleidsplan heeft opgenomen, moge duidelijk zijn. We bevinden ons zeker op deze weg, maar de wegen in Kwale zijn geen snelwegen. Loes zal voor haar onderzoek verschillende dataverzamelingstechnieken gebruiken en daarbij zullen zeker ook interviews met Nederlandse en Keniaanse deelnemers aan de orde komen. We wensen Loes en onszelf veel succes.

Ruud Musman

Post a comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.