Relestiveren

Na twee dagen van workshops over onderwijskundig leiderschap, het belang van coaching

Relestiveren

Na twee dagen van workshops over onderwijskundig leiderschap, het belang van coaching daarbij en het geven van feedback volgens de principes van de Kruk van Zelfvertrouwen, zijn we de afgelopen twee dagen energiek de  Keniaanse schoolvloeren opgestapt. Wat ik vandaag zag is bijna niet in woorden te vatten. Ga het toch proberen nu.

Midden in the middel of nowhere doemt een school op. Met onze taxichauffeur spreken we een tijd af. Een trotse schooldirecteur loodst ons bij aanvang van de dag over zijn schoolterrein. De drie groepen in de Nursery-school zijn aandoenlijk. Kleine ruimten, veel kinderen, maar er is bijzonder goed nagedacht over de omgeving. Een winkeltje, een muziekhoek en nog een paar andere ‘hoeken’ maken de ruimte tot een rijke leeromgeving. Hier al zijn de vele teksten aan de wanden opvallend. Dat komen we daarna in elke klas volop tegen. Een paar takken met daaraan vele woorden sieren elke klas. Om langs te lopen, naar te kijken en van te leren. Deze school verschilt van de vorige die ik bezocht, vanwege zijn grote vijver waar vissen in worden gekweekt en de kweekbomen die ook een verkoopbestemming hebben. Van de opbrengst worden extra materialen gekocht en kan het gebouw gerenoveerd of kan er aangebouwd worden. De waterpomp is gelukkig nog bruikbaar bij het binnenplein.

Tijdens de klassenbezoeken van vandaag komt de impact van mijn bezoek aan Kenia goed bij me binnen. De leerkrachten op deze school zijn fantastisch bezig. Met zo’n 72 leerlingen in de klas proberen ze in een lokaal dat kleiner is dan onze Nederlandse klaslokalen tóch te werken volgens de principes van het coöperatief leren. Ik zie groepswerk, energizers komen voorbij en aandacht voor ieder kind. Ik ben er stil van.

Samen met de directeur consulteren we drie groepen. De feedbackbespreking doet de eigen directeur. En die observeer en coach ik dan weer, nadat we ook de voorbereiding met elkaar hebben gedaan Meesterlijke gesprekken volgen, vanuit een perspectief waarmee ze nog niet eerder gewerkt hebben. Maar deze directeur is een natuurtalent. Zijn leerkrachten voelen zich comfortabel tijdens de gesprekken en het gáát ergens over. Relativeren van de omstandigheden waarin gewerkt wordt hoort daarbij. Vandaag heb ik een lesje gehad in relestiveren.

Ook over passend onderwijs hebben we goede gesprekken kunnen voeren. Dat gaat hier vrij eenvoudig: iedereen is welkom! Een jongen die in Nederland de mytylschool zou bezoeken, komt hier bijvoorbeeld zelf naar school met een aangepaste fiets. Als die eens stuk is, dan is de oplossing voorhanden. Zijn klasgenoten halen hem dan op in het dorp en dragen hem naar school. Hij hoort er immers bij!

Tijdens de terugrit zie ik het ook in de dorpjes. Ondanks dat de mensen het hier met heel weinig moeten, wordt er goed voor elkaar gezorgd. En gaat het om de ontmoetingen.

 

Post a comment

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.