To connect

Deze keer een kijkje onze bijeenkomst met de curriculum support officers:

Het is vrijdag als we na een jaar elkaar weer ontmoeten in Forest Lodge. Een vrijdag heeft het voordeel dat de vele kerken in de omgeving van dit conferentieoord geen diensten hebben. Daardoor is het rustig, want de kerken lijken de strijd aan te gaan wie het hardst en het langst kan zingen. De muezzins laten zich vandaag ook niet horen.

We hebben dus elkaars volledige aandacht. Dat wil zeggen, we moeten wel weer afspreken dat de betekenis van ’to connect,’ in ons motto niet geldt voor de ‘simu’, de mobiele telefoon. Daarvan spreken we af dat ze alleen in noodgevallen mogen worden opgenomen. Er zijn weinig noodgevallen gelukkig.

Op tijd beginnen is ook voor de Curriculum Support Officers, de CSO’s, altijd een uitdaging, vanwege de grote afstanden die sommigen moeten overbruggen. Die afstand kan op verschillende manieren worden berekend: in tijd, in kilometers en in geld.

Ze hebben een ingewikkelde klus te klaren, de CSO’s. Twee jaar geleden is er een nieuw beoordelingssysteem ingevoerd, dat gezien werd en nog wordt als bedreiging. Als een leraar niet goed functioneert in de klas, kan hij of zij worden overgeplaatst of zelfs ontslagen. Gezien het grote tekort aan leerkrachten lijkt ons de kans niet zo groot dat dit echt gebeurt. Waarschijnlijk worden ze overgeplaatst naar een ver gelegen school. Het beoordelen zelf is lastig, omdat het vakmanschap vereist, niet van meten maar van waarnemen en ondersteunen op een manier die leidt tot verbetering. Maar dat is niet het enige. Er is ook een nieuw curriculum dat gebruik maakt van nieuwe methoden en modellen. Het ziet er heel goed uit, al vraagt het om nog heel veel studie en oefening. Op het verzoek van de CSO’s  werken we aan de meervoudige intelligentie van Gardner en aan de leerstijlen van Kolb. Mooie modellen om inzicht te krijgen in het leren van leerlingen, zodat ze beter gestimuleerd kunnen worden om van passief naar actief leren te schuiven.

Veel tijd hebben we niet vanmorgen. De lunch kondigt zich aan en voor we gaan eten moeten we elkaar nog uitleggen waarom Teachers4Teachers niet kan voldoen aan het verzoek van de CSO’s om een grotere vergoeding voor hun transportkosten. Met de gestegen prijzen, o.a. van benzine, wordt ook het transport  duurder. Ze gaan zelfs zo ver te stellen dat ze niet meer zullen komen naar onze workshops. De keuze is aan hen. Wij vergoeden wat meer dan de kosten. Daar moet het bij blijven.  Wordt het ’to greet, to disconnect, to learn?’. Geen zorgen, zegt hun voorzitter, we komen de volgende keer weer. We doen nog een energizer, waarna we lachend aan tafel gaan.

Dick de Groot

Post a comment

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.