To meet To Connect Special Needs 

 

Special Needs is onderweg naar Kwale School for the deaf. Geen onbekende weg naar deze school. Hij  begint al te wennen, we kijken al niet meer op van alle dieren en mensen die (altijd) onderweg zijn of van overstekende geiten en een man die staat te zwaaien met een levende haan langs de kant van de weg. 

Afgelopen weekend hebben Daniëlla en Nely workshops gegeven aan Special Needs leerkrachten uit de zone Matuga. Workshops die in het teken stonden van ‘A child is more than his disability’. Net als in Nederland gaan we uit van de mogelijkheden van de leerling met Special Needs. Maar voordat we hier inhoudelijk verder op in gaan willen we eerst ‘meeten en connecten’ met onze Keniaanse collega’s. Door middel van diverse energizers en werkvormen maken we kennis met elkaar en de challenges uit ons dagelijks werk. Wat hebben we een plezier met elkaar! We hebben een heerlijke lunch, bereid in de keuken van de school door learners van vocational school (een beroepsopleiding) waar zij vocational skills trainen. We gaan aan de bak met de posibilities en wat de leerkracht hierin kan betekenen. We introduceren pictogrammen ter ondersteuning van de communicatie. Het is een groot succes.
We worden bij het schoolbezoek op dinsdag als vrienden, ontvangen. Natuurlijk is het van belang dat wij nogmaals in het gastenboek schrijven van de headteacher: It’s a new day! We bezoeken naast School for the deaf ook de unit voor deaf/blind. Deze unit geeft onderwijs aan 8 leerlingen, die ook wonen in de school, Kwale school for the deaf is een boarding school.
Afgelopen weekend heeft de leerkracht van de deaf/blind unit ons al een inkijkje gegeven in zijn unit en ons laten kennis maken met de leerlingen. Heel bijzonder om te zien hoe deze leerkracht ‘meet en connect’ met de leerlingen die niets/weinig zien en horen. Meeten en connecten is hier van het grootste belang. De leerkracht communiceert met de leerling door sensomotorische handelingen. De leerling voelt en ruikt anderen, de leerkracht maakt samen met de leerling gebaren met de handen. Wij als gasten worden uitgebreid betast en besnuffeld, en we worden herkent als gasten.
De schooldag begint met ‘daily living skills’. Persoonlijke verzorging zoals tanden poetsen en haren verzorgen. Een flinke uitdaging  als je niets of bijna niets ziet en hoort. Na de daily living skills is het ‘Circle Time’. De leerlingen krijgen ondersteuning van een ‘structure board’ met ‘verwijzers’. Een tastbaar voorwerp dat de leerlingen kunnen voelen. De leerlingen pakken een stoel en gaan in de kring zitten. Mooi om te zien dat afwezige leerlingen ook door de blinde leerlingen worden gemist. De leerlingen begroeten elkaar en de Nederlandse gasten worden niet vergeten. Ter plekke worden ‘sign names’ bedacht en, hoe verrassend, onze sign names zijn verwijzingen naar ons haar…
Bij de unit voor deaf/blind proberen we aan te sluiten bij de possibilities van de leerlingen. De vogeltjesdans valt in goede aarde bij een meisje dat doof is en heel slechtziend maar gek is op bewegen en dansen. Zij pakt de beweging snel op en danst met veel plezier mee! Een aantal van de in de workshop aangeboden pictogrammen worden in de praktijk ingezet.
We zijn onder de indruk van de bijzondere connectie van de leerkrachten met de deaf/blind leerlingen. Wat hebben deze leerkrachten ongelofelijk veel passie voor het onderwijs en in het bijzonder met de leerlingen van special needs. 

Diepe indrukken
De persoonlijke verhalen die de leerlingen van special needs stuk voor stuk hebben, maken een diepe en intense indruk op ons. Wat fijn dat de leerlingen door de leerkrachten totaal worden geaccepteerd zoals zij zijn en dat zij de kans hebben gekregen om naar school te gaan.
Onderweg van de unit naar de staffroom gaan onze voortgezet-speciaal-onderwijs-harten sneller kloppen van een ‘workshop’ waar leerlingen krukken, stoelen en tafeltjes maken van hout. Wat een actie, we zien leerlingen meten, zagen, schuren, timmeren en wat zijn ze trots! In het kooklokaal wordt de maaltijd voor en door de leerlingen bereid. Afgelopen weekend hebben we 2 dagen mee geluncht. Het was heerlijk! 

In de workshops hebben wij dankzij de special needs leerkrachen en vooral leerlingen ervaren dat to meet en to connect van groot belang is voordat to learn mogelijk is. Ze hebben ons laten ervaren, zien, horen èn  voelen dat To Meet en To Connect echt van waarde is voor goed onderwijs!

T4T is op zoek naar Special Needs leerkrachten die dit ook willen ervaren, zien en horen. En vooral voelen dat een onderwijs hart nog sneller kan gaan kloppen van samenwerking met Keniaanse leerkrachten èn leerlingen. 

Daniëlla Schotman en Nely Oud

Comment(1)

  1. Ton says:

    Lieve Nely en Daniëlla, onder de indruk van jullie prachtige ontmoetingen en ervaringen. Trots op jullie!

Post a comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.