Wat heeft de reis ons gebracht?

Een mooie reflectie van schooldirecteuren Carien van de Water en Gerrie Haije. Zij hebben deelgenomen aan de najaarsreis van 2016. Dit verslag is gepubliceerd in de nieuwsbrief van de Laurentiusstichting. 

Van woensdag 28 september tot zondag 9 oktober zijn wij met Teachers4teachers naar Kenia, Kwale County geweest. Het doel van deze reis was met directeuren samen te werken om het op 1 januari 2016 ingevoerde beoordelingssysteem voor leraren in te zetten als ontwikkelinstrument in plaats van als eenzijdig beoordelingsinstrument.

Om dit te bereiken zijn er door de Nederlandse directeuren in samenwerking met Keniaanse coaches verspreid over het land workshops georganiseerd van 2 dagen en daarna zijn wij gaan coachen on the job. Belangrijkste tools daarbij waren ‘The stool of confidence’, ‘ the learning piramide’ en het thema ‘active learning’. Al 13 jaar wordt active learning door T4T onder de aandacht gebracht om de onderwijsresultaten te verbeteren.

Dit jaar waren wij voor het eerst op scholen die ver in het binnenland lagen en die daardoor nog niet eerder met T4T hadden kennisgemaakt. Alles was veelal nieuwe kennis. Wij hebben enorm genoten. Van de gastvrijheid, de enorme vrolijkheid, de betrokkenheid en de passie waarmee veel mensen daar werken aan onderwijsverbetering. Maar ook van het prachtige landschap, de schoonheid in alle armoede, de nieuwe ontmoetingen met kinderen, Keniaanse en Nederlandse collega’s en het leren out of the box.

Dat je door te luisteren en kennis uit te wisselen een groot verschil kan maken voor de directeuren en leraren daar is evident. Maar wat heeft het onszelf, in de situatie in Nederland gebracht?

  • Het belang van ’to meet, to connect, to learn’
  • Loskomen en kritisch zijn ten aanzien van je eigen aannames
  • Nieuwe kennis van een andere cultuur
  • Het belang van het vasthouden van een respectvolle houding naar elkaar
  • De ‘stool of confidence’ inzetten op school – omdenken in termen van groei
  • Het denken vanuit ‘challenges’!
  • Professionalisering in het actief leren en het geven van een workshop
  • Zien, bevestigen en vieren van successen
  • Nadenken over het onderwijskundige proces op je school en je rol daarin
  • De leerkracht doet er echt alles toe!

Wij hadden deze ervaring niet willen missen en prijzen ons gelukkig dat we mee mochten en zo veel mochten ontvangen van deze hartverwarmende mensen en interessante collega’s. Onderwijs is een zaak van het hart en de challenges zijn in ieder land op grote lijnen hetzelfde.

Comment(1)

  1. Karin Melis says:

    Heerlijk om te horen, Carien en Gerrie, hoe een vermoeden van brengen, omslaat in het overvloedig krijgen/ontvangen van het ene geschenk na het andere daar op Keniaanse scholen. See you soon, Karin Melis

Post a comment

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.