Workshop bij Kinango secondary school

To be a transformative service for quality education: een verslag van de workshop vo op Kinango secondary school.

Onze eerste workshopdag is aangebroken, wekker om kwart voor 6 en om zeven uur vertrek in een privétaxi voor ons twee. We volgen een prachtige route die ons in een kleine 2 uur naar de binnenlanden van Kenia brengt, Kinango in Kwale county. Het gaat allemaal redelijk soepel totdat we de ‘rode weg’ bereiken die start bij het beginpunt van safarigebied Shimba Hills. De rode weg laat je vullingen uit de tanden trillen en je eventuele nierstenen vergruizen maar nogmaals, het uitzicht is adembenemend!!

Ruim anderhalf uur na ons vertrek staan we voor de poorten van Kinango secondary school die als missie draagt ‘To be a transformative service for quality education’ met daarbij als visie ‘To professionalize the teaching service for quality education and development’. Eliud, onze facilitator, staat ons al op te wachten en dankt ons voor het feit dat we tijdig op de locatie zijn. Hij geeft aan dat we zo’n 30 deelnemers kunnen verwachten maar omdat er nog bijna niemand is verzoekt hij ons nog wat tijd te gunnen aan de deelnemers die, zoals hij zegt, onderweg zijn. Er blijven inderdaad leraren binnendruppelen tot het uiteindelijke aantal van 17.

We hebben ons programma voor aanvang nog even doorgesproken met Eliud. Hij gaat zonder aanpassingen akkoord dus we gaan van start. Eliud maait meteen bij de introductie al het nodige gras voor onze voeten weg zodat we al direct een aantal programmapunten kunnen schrappen of flink inkorten. Na het gebed gaan we een drie kwartier later dan gepland van start.

Toch een beetje spannend om collega’s in een ander land, in een andere taal te woord te staan maar meteen vanaf het begin zit de sfeer er goed in. We doen een aantal werkvormen om elkaar te leren kennen en al snel blijkt dat de Keniaanse docent dol is op werkvormen of spelletjes als energizers.

Wanneer we vertellen over Nederland zijn ze erg geïnteresseerd en ze weten ook enkele belangrijke feiten van Nederland te noemen: onze agricultuur, de vestiging van het internationale strafhof, onze melkveehouderij en onze aandacht voor milieuzaken. Grappig hoe ze Nederland positioneren op de wereldkaart. Meteen onder Nederland de mediterranean sea…als dat zou kunnen!! Ze moeten erg lachen om elkaars tekeningen van de landkaart.

Onderwijssystemen
We vertellen over het Nederlandse onderwijssysteem en vragen hen in groepjes de verschillen te duiden tussen Keniaans onderwijs en het onze. Hier ontstaan interessante discussies uit en ze weten ook wel een aantal specifieke verschillen te benoemen.

Na weer een korte energizer waarbij ze met de ogen dicht elkaars handen willekeurig moeten vastpakken en daarna moeten zien los te, gaan we aan de slag met de vraag: ”Wat is een goede les?” Door gebruik te maken van de werkvorm ‘placemat’ komen ze per groepje tot een gezamenlijke conclusie. Per groep deelt één lid per groep de conclusies met de groep. Ook hieruit ontstaat weer een goed gesprek. We spelen nog een kennismakingsspel voor de pauze aan de hand van een gekozen foto waarover ze een verhaal moeten vertellen.

Na de late lunch is er alleen nog tijd om vooruit te kijken naar de dag van morgen en terug te blikken op de eerste dag. We geven gelegenheid door middel van sticky notes aan te geven wat ze de dag erna graag willen behandelen buiten de ‘learning piramid’ en het ‘Lesson Observation Form’ die we al op het programma hebben staan. Hier maken ze gretig gebruik van en ze geven veelvuldig aan dat ze graag over Nederland willen praten.

Een afsluitende energizer geeft iedereen de gelegenheid om aan de hand van een zelfgekozen voorwerp aan te geven wat ze van de dag gevonden hebben. We krijgen mooie verhalen te horen en blikken terug op een geslaagde dag!

Youp Kilkens

Post a comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.