Zelfbeoordeling als eerste stap naar ontwikkeling

Ze gaan voortvarend te werk, onze Keniaanse collega’s. Op papier in ieder geval. Maar het zou zo maar eens kunnen dat de vorig jaar ingevoerde appraisal, waarin de leraar eerst zichzelf beoordeelt op de gezamenlijk gekozen ’targets’ en dan met het oordeel van de appraiser (de CSO, maar misschien ook wel de head teacher) tot een gezamenlijke score komt, al aardig werkt. We zullen het over tien dagen aan den lijve ondervinden. Hoe dan ook zal het de taak van de directeuren P.O. en de afdelingsleider V.O zijn deze beoordelingen tot ontwikkelingskansen om te buigen. Daarvoor is dan ook de tweede voorbereidingsdag vooral bedoeld. Aan de hand van een pittige wiskundeles in standard 8 (niveau klas 2 V.O.) oefent de gretige groep met een coachende benadering van de targets. Om met rulers, protractors and compasses om een Isosceles triangle te construeren is voor leerlingen een opgave, maar om de les alleen al vanwege het Engels  te kunnen volgen, valt voor ons ook niet mee. Als duidelijk wordt, dat het gaat om met een liniaal, een passer en een gradenboog een gelijkbenige driehoek te construeren, kan de aandacht uitgaan naar het interactieve gehalte van de les. Ja, de kinderen zitten in groepjes, maar van enig overleg of creatief uitproberen is geen sprake. Gewoon lekker gelijk op met de leraar meedoen. Succes verzekerd. De leraar is enthousiast, zeker. Hij ‘heeft’ de kinderen, zeker. Hij kan het duidelijk vertellen, ook zeker. Maar de Nederlanders hebben nog wel ideeën over meer interactie, dat weet ik dan weer zeker. 
En dan is het tijd om de slag naar de workshops te maken. Dus eerst maar eens wat energizers uitwisselen. Altijd een hoop pret. En dat zal straks in Kenia niet minder zijn. Vervolgens met je maatje concreet aan de workshop werken. Maar ook weer niet al te concreet, want – ja, dat weten we nu wel- straks komen pas de verrassingen.
Daarom is het ook zo mooi om nog even de Challenge Circle (openingsfoto) te doen, zodat wat meer duidelijk wordt waar men de uitdaging ziet en waar men zich comfortabel bij voelt. Om tenslotte de dag af te sluiten met het T4T-lied ‘Education is future’ (https://youtu.be/S6o4hCBggNQ) . Het lijkt er zowaar op, dat ze thuis al geoefend hebben. Daar kunnen we de Kenianen straks mee verrassen.
Nu nog even 10 dagen afzien en dan is het zo ver.

Ruud Musman

Post a comment

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.