Zingend op weg

‘Jullie gaan toch niet naar Lunga Lunga, maar naar Msambweni.’ ‘ Waar naartoe? En hoelang is dat rijden?’ Het zegt ze allemaal nog niet zoveel, maar het kaartje van Kwale wordt er toch snel even bij gepakt. ‘Oh, oké.’ Ook met de kamers in het hotel blijkt het anders te gaan dan verteld. ‘Oh, oké.’ Tijdens de informatiebijeenkomst vroegen we flexibiliteit. Test nu al meer dan geslaagd. En dan heb ik het nog niet over de inhoud. Om daarin een beetje wegwijs te raken, is deze tweede voorbereidingsdag bedoeld. Toen we dat allemaal op één dag deden, bleek die aan de meesten namelijk grotendeels voorbij te gaan. Logisch als je nieuwsgierig bent naar wie zijn hier eigenlijk allemaal, waar gaan we precies heen, hoe is het daar, waar logeren we, wat moeten we meenemen, hoe zit het met het eten, hoe reizen we daar enz.?

Maar vandaag wordt meer duidelijk over de workshops, die de leraren gaan geven en de klassenbezoeken daarna. Allereerst de beginsituatie. Hoe kom je daar achter. Het is allemaal wel mooi met dat nieuwe competentiegerichte curriculum, maar waar kunnen we precies op aansluiten? Precies weten we het ook nog niet en daarom gaat de energie vandaag vooral naar de juiste vragen om dat straks te achterhalen. En natuurlijk de mogelijkheden om daar vervolgens op in te spelen. ‘Ah, het begint me nu een beetje te dagen.’

Wat gaan we daar doen?

– Leraren PO gaan op zaterdag en maandag workshops geven aan plm. 25 Keniaanse teachers over passende didactische mogelijkheden in Grade 1 en 2 (onze groep 3 en 4). Daarna bezoeken ze lessen van hun deelnemers (nee, niet allemaal) en geven ze formatieve feedback.
– Specialisten Jonge Kind geven op deze dagen workshops aan leraren van de Pre Primary schools, waarvan sommigen wel en anderen niet opgeleid zijn. Het curriculum voor kleuters wordt pas dit jaar nationaal vastgesteld. Tot voor kort mocht iedere County dat zelf doen. Sleutelwoorden voor de workshops zijn differentiatie en bruikbaarheid.
– Specialisten Special Educational Needs geven workshops aan Keniaanse collega’s over gedragsproblematiek. In Kenia challenges, want problems kennen ze daar niet. Tja, wat is dat gedrag in Kenia? Dat zou er wel eens heel anders uit kunnen zien als het beeld, dat wij er nu van hebben. Onderzoeken dus. En bij deze groep gaan we een andere opzet proberen (met dank aan de directeuren van de septemberreis). Eén workshop op zaterdag, dan de klassen in en op de laatste vrijdag de tweede workshopdag.
– Docenten VO bouwen voort op wat de teamleiders in september zijn begonnen, namelijk het focussen op leerpunten uit het Lesson Observation Form, dat ik Kenia sinds vorig jaar wordt gebruikt. Het vormt een mooi kader voor het uitwisselen van didactische mogelijkheden in diverse vakken. Uiteraard gaan ook zij de werkelijkheid observeren.
Om dat formatief (ontwikkelingsgericht) feedback geven in het T4T-bloed zit, krijgen de deelnemers vandaag een korte training om dat volgens de Stool of Confidence te doen.
– De schoolleidersopleiding wordt dit keer afgesloten met een theoretisch en praktisch examen. Dat zal ook voor de coaches in opleiding het geval zijn. Op de laatste zaterdag zullen de geslaagden tijdens onze Final Celebration gecertificeerd worden.
– We geven een workshop aan de CSO’s (Curriculum Support Officers) van Primary en Pre primary education om het nieuwe curriculum en hun rol bij de implementatie verder te verkennen.

Aan het einde van de dag wordt één ding in ieder geval duidelijk. Ze kunnen niet wachten. Ter verhoging van de stemming oefenen we dus vast het T4T-lied:  Education is Future 

Zingend gaan we op weg naar een prachtige 10 dagen, waarin veel vrienden worden gemaakt en iedereen gevoed zal worden met nieuwe ideeën.

Ruud Musman

Post a comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.