De tassen die we meenemen vandaag zijn lichter. Het plan voor vandaag is simpel: visiteer een aantal lessen van de leerkrachten uit je workshop. Bespreek het na en woon een staff meeting bij.
James heeft ook vandaag weer een hele klus aan ‘zijn’ taxicentrale. Er moeten weer veel T4T leden op pad. Annika en ik bezoeken onze workshopschool in Mrima. Deze keer om een kijkje in 3 klassen te nemen van onze cursisten. We worden hartelijk begroet. En zijn blij elkaar weer te zien.
De leerkrachten hebben hun huiswerk goed gedaan. Ze hebben onze komst aangekondigd, een schema gemaakt voor klassenbezoek en een staff meeting gepland. En een Engelse les voorbereid. We krijgen 3 goede lessen te zien in de first en second class. Actieve kinderen, enthousiaste leerkrachten, lessen in tempo. Zelfs een sentence maker, waarin letters geschoven kunnen worden voor het bord. Maar ook gevarieerde vragen, aanwijsopdrachten, een liedje tussendoor en concreet materiaal. We complimenteren de leerkrachten met hun goede les. Ze komen zelf met hun positieve punten. De goede voorbereiding werpt zijn vruchten af. We hebben veel werkvormen teruggezien uit onze workshops. Ze staan enorm open voor onze punten. Een tip? Nee! Meer. We geven suggesties om de groepsopstelling nog meer te gebruiken voor het werken als groep. Het mee laten schrijven tijdens de les en het geven van beurten, zodat alle kinderen, ook achteraan, zich betrokken voelen.
De staff meeting is gepland in de pauze. De head teacher is helaas niet aanwezig, maar de senior teacher neemt waar. Na het gebed nemen de 3 leerkrachten het woord. Ze stellen ons voor, vertellen over de 2 workshopdagen en gaan met hun collega’s aan de slag. Energizers en werkvormen worden besproken en geoefend. Annika en ik zitten er stralend bij. Yes! Dit is wat we voor ogen hadden. De ogen van de overige teamleden beginnen ook te stralen. Ze willen meer….meer. We complimenteren onze cusristen en geven het team de tip om veel van hen te leren, aan hen te vragen en zo mogelijk bij hen te gaan kijken, zodat ze van elkaar kunnen leren. Dan wordt kennis verder gedeeld.
We stappen voldaan de taxi in. De cirkel is rond; de T4T-kennis stroomt. Onze taak zit er voor dit moment op! Dit is T4T in de praktijk.