Disability is not inability

Deze titel valt te lezen op de buitenmuur van Mwakigwena, primary school in Ukunda.

Treffend, omdat het wat met me doet.

Disability is not inability

Deze titel valt te lezen op de buitenmuur van Mwakigwena, primary school in Ukunda.

Treffend, omdat het wat met me doet. Vanuit het perspectief van de school voor speciaal onderwijs waar ik zelf leiding aan mag geven. Nog méér gaat het echter over mezelf tijdens deze reis.

Ik ben het aangegaan. Heb me laten verleiden mee te gaan met Teachers4Teachers, totaal onwetend over wat me te wachten stond. Natuurlijk was daar de introductiedag in Amsterdam. Maar eenmaal hier realiseer ik me dat ik weer vanaf nul moet starten. Mijn aannames over onderwijs mogen overboord, mijn ideeën over passend onderwijs, OC&W en het bestuursakkoord PO zijn niets waard hier. En dus hou ik me vast aan mijn voornemen om me te gaan verbazen. Als een 4-jarig kind dat zijn eerste stappen in de school zet. Vol verwondering door de wereld stappend.

Dat begon direct tijdens onze eerste dag hier. De Kirudi primary school bezochten we als eerste ontmoeting met het onderwijs in Ukunda. Grote groepen kwamen bijeen in lokalen waar niet voor iedereen een houten bankje beschikbaar was. Ook hier zijn leerkrachten wel eens ziek of moet er iemand naar een uitvaart. De kinderopvang is simpel: schik in en kom erbij. Groepsgrootte is niet belangrijk, dus met 60 in een klas kan ook. De lessen zijn iets minder interactief, dat wel. De juf zegt voor en de klas zegt na. Liefst drie keer. Deze manier van lesgeven werd veel gehanteerd.

De vrijdagmiddag benutten we volop met het voorbereiden van workshops. Met het doel de headteachers steviger in het zadel te zetten als onderwijskundig leider van hun organisatie, in plaats van zich te beperken tot fasciliterend, financieel en administratief leider, bereidden we twee dagen voor. Onderwijskundig leiderschap verbeteren door coaching on the job toe te passen. Bijzonder om dit samen voor te bereiden met een Keniaanse collega en een eigen collega die ik zelf ook nog maar net leer kennen. Hoe blanco kun je zijn en starten? Het maakt mijn denkwerk ingewikkeld en tegelijkertijd heel nieuwsgierig. Uitgangspunt van voelen is: hoe kom ik van inability naar abilty? En daarnaast een rotsvast vertrouwen dat het wel goed zal komen. Leerzaam en mooi zal worden.

Inmiddels zit de zaterdag erop. We zijn als nieuwkomers in het diepe gegooid zonder A-diploma en toch zijn we al watertrappelend blijven drijven en hebben we zelfs weer vooruit kunnen zwemmen.

De eerste workshopdag betekende voor mij dat ik op pad ging met Nel en de eerste ontmoeting met Juliana. Samen aan de slag werd een bijzondere ervaring. Met 4 kernpunten van Teachers4Teachers een dag vullen door van niets iets te maken. En dat dat dan nog lukt ook! To meet, to connect, to learn. Het zat er allemaal in! Spreken en handelen over educational leadership by coaching on the job is goed besproken met elkaar. Ik heb me daarbij echt kunnen verwonderen als dat 4-jarige kind. Met respect heb ik gekeken naar de deelnamebereidheid van 17 headteachers die tijdens hun weekend willen groeien, leren en delen. Dat heb ik zelf ook gedaan en ik ben er dankbaar voor.

Van disability naar een beetje van abilty. De eerste stappen zijn gezet. Op naar de volgende!

 

Post a comment

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.