Leefstijls kruk van zelfvertrouwen in Kenia

 

Ik ben toch bang, dat deze goede leraar helemaal geen verbeterpunten weet te noemen straks.’ Het moet gezegd, we hebben een erg actieve les Kishwahili gezien met rollenspel, demonstratie en groepswerk.

Ik ben toch bang, dat deze goede leraar helemaal geen verbeterpunten weet te noemen straks.’ Het moet gezegd, we hebben een erg actieve les Kishwahili gezien met rollenspel, demonstratie en groepswerk. Uiteraard verstond ik er geen klap van en voelde ik me als een nieuwe leerling in een vreemd land met een onbegrijpelijk taal, maar ik was van het begin tot het eind geboeid.

Kidogo is klein en mezuri is goed, daar was ik door deze les al snel achter. Headteacher Mishi vreest dat haar nagesprek van het klassenbezoek zal mislukken. Ik stel haar gerust: ‘Gewoon proberen, moet jij eens opletten.’

De jonge lerares, Jacintha, gaat licht gebogen zitten en verwacht een oordeel van haar directeur. Deze vraagt als eerste wat zij goede punten vond in haar eigen les, maar kan eigenlijk nauwelijks wachten om haar te complimenteren. Jacintha komt met essentiële punten. Dan mag Mishi haar euforie botvieren. De lerares straalt en gaat steeds rechterop zitten. Haar ogen beginnen te stralen. Dan vraagt Mishi haar als derde stap of er nog zaken zijn, die ze zelf de volgende keer anders zou willen doen. En omdat een echt goede leerkracht niet zo maar tevreden is en deze zich ook niet beoordeeld voelt, neemt zij haar enthousiast haar verantwoordelijkheid en komt zelf met het punt, wat Mishi anders aan de orde wilde stellen: ‘Als ze dan toch regelmatig in groepen werken en er niet genoeg boeken zijn voor iedereen, kunnen we de klas beter zo opstellen.’ De concrete afspraken zijn snel gemaakt en Mishi vergeet in haar opwinding, dat ze eigenlijk nog een observatiepunt had. Haar succes was zo al groot genoeg, want ze had bereikt wat ze wilde en de lerares was zelf verantwoordelijk voor haar eigen leerproces. Controle zal bij haar niet nodig zijn. Morgen zal bij deze lerares de opstelling anders zijn.

Good practice zal doordruppelen als ze het teambreed goed weet in te zetten. Ik twijfel er niet aan en ben minstens zo trots op het resultaat. Een positief zelfbeeld, positieve feedback en daardoor het nemen van verantwoordelijkheid, de drie poten van Leefstijls kruk van zelfvertrouwen, hebben zich opnieuw bewezen. De huidige Keniaanse coaches hadden het al vaker laten zien en nu zal ook deze groep headteachers deze stappen omarmen. Mijn Nederlandse collega’s komen gelukkig met dezelfde verhalen terug.

 

 

Post a comment

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.