Na twee dagen van workshops, energizers en rollenspellen met als doel het voeren van gesprekken met alle geledingen binnen de school
Zone officers halen feiten boven tafel na training T4T
Na twee dagen van workshops, energizers en rollenspellen met als doel het voeren van gesprekken met alle geledingen binnen de school (dit is nieuw want de zone officers zijn gewend om enkele leraren te beoordelen en de administratie van de headteacher te controleren) t.a.v. Engels op een coachende manier, waren de zone officers klaar voor het toepassen in de praktijk. Een ieder van de Nederlandse begeleiding ging met een tweetal zone officers op pad.
De motivatie was groot, want alle zone officers waren zowaar redelijk op de afgesproken tijd bij Forest Lodge en dat wil heel wat zeggen! De dag kon dus effectief besteed worden. De regie lag bij de zone officers, waarbij de een de interviewer was en de ander de observator. Aangekomen op de Galuschool werd terplekke alles geregeld. Twee leraren werd gevraagd een Engelse les te geven, ouders werden geregeld en kinderen werden uitgekozen voor deelname aan het leerlingengesprek.
Tijdens alle gesprekken was de overtuiging bij iedereen groot dat op de Galuschool toch echt alles in het Engels ging. Er werd alleen in het Engels les gegeven en op de compound werd door de leerlingen onderling alleen Engels gesproken. Hoezo sociaal wenselijk, want verschillende lessen waren toch echt in het Swahili voorbereid. Ook in het gesprek met de ouder (ja ja, er was er welgeteld een en die sprak ook nog alleen maar de moedertaal) was het niet zozeer het Engels waar het probleem zat, maar de wiskunde. Bij het gesprek met de leerlingen hoefde de zone officer nauwelijks moeite te doen om problemen boven tafel te krijgen, want een jongen pakte even flink uit over het wiskundeonderwijs. Luid pratend in goed Engels en druk gebarend maakte hij klip en klaar dat het wiskundeonderwijs echt niets was. Hij snapte echt de formules wel, maar ja als bij de volgende les alles ineens weer anders moest, dan kon je niet anders dan in de war raken. Met als gevolg slechte cijfers.
Dit werd toen het hoofditem van de zone officer voor het gesprek met de headteacher. Herkenning was er wel, maar problemen te over waardoor het ging zoals het ging. Wel werd een goede poging gedaan om voor de standard 7 en 8 ’s ochtends voor schooltijd extra lessen te geven gericht op de strategieën omdat deze leerlingen ’s middags vaak afwezig bleken te zijn. Maar pogingen om iets te doen aan motivatieproblemen voor wiskunde bij de leerlingen, hen de hele dag op school te krijgen en meerdere en betere subject teachers te regelen, dat was toch een ander verhaal.
Het was lastig om te komen tot afspraken, maar de belangrijkste leerpunten pakt de eigen zone officer op in de volgende schoolbezoeken op de Galuschool. Al met al een bijzondere en boeiende ervaring van het werk van de zone officers hier en het ombuigen naar een meer coachende benadering om gericht te zijn op het verhogen van de kwaliteit van onderwijs in plaats van alleen kijken naar kwantitatieve gegevens. Wij zijn benieuwd naar de ontwikkelingen!
Hester Deelstra (onderwijsinspecteur)