De laatste voorbereidingen in Nederland en opnieuw succesvolle acties

Tijd om in te kakken is er deze zaterdag zeker niet voor de deelnemers aan de voorjaarsreis. Na een voortvarende start met een centrale groepsverdeler voor 50 man (fruit basket) is iedereen er met het koppie bij. Dat is bij het uitwisselen van energizers, die straks in de workshops zouden kunnen passen (show and do, don’t tell) zeker nog steeds zo. Dan nog wat korte achtergrondinformatie over de gewenste leerkracht- en leerlingcompetenties en hop, zelf op ontdekking met een tweetal instrumenten, één om de inhoud, activiteiten en rollen van de leerkracht te onderscheiden bij het aanleren van inzicht, vaardigheden of kennis en de ander om (met een aantal nuancerende slagen om de arm) didactische keuzes te rangschikken naar effectiviteit op het onthouden van leerstof.

De andere helft gaat  intussen aan de gang met het coachend feedback geven na een lesobservatie, want gedurende de week zullen ze een aantal leerkrachten op hun school bezoeken. We gebruiken daarvoor de inmiddels in Kenia legendarische ‘Stool of Confidence'(de kruk van zelfvertrouwen uit Leefstijl). Het blijft een geweldige benadering in een omgeving, die vooral gewend is om beoordeeld te worden. De leerkracht als eigenaar van zijn ontwikkeling.
Vervolgens gaan de duo’s aan de gang om hun rugzak te vullen met mogelijkheden voor de workshops. Een vast programma kan nog niet, want we moeten de vragen en uitdagingen van de deelnemers nog achterhalen. Het helpt dan wel om te beseffen, dat je daar zelf al activerende werkvormen( bijvoorbeeld, de placemat – in Kenia table mat) bij kunt gebruiken.
We sluiten de dag af met een challenge circle om een beetje beeld te krijgen hoe iedereen erin staat en horen ons T4T-lied vast een keer voorbij komen. Na het schrijven van een reflectiekaartje om na de reis weer onder ogen te krijgen, kan het wachten beginnen. Nog 11 dagen. Het zal snel gaan, want van wachten is voor leerkrachten de week voor de vakantie vast geen sprake.

Benefietdiner op de Fiep

Met nog een beetje ondersteuning stonden ze daar toch maar mooi voor 30 man Grieks te koken, Natasha en Cora. Natasha Meijer omdat ze een benefietdiner wilde organiseren voor familie en vrienden ter ondersteuning van de T4T-projecten en Cora Woerde, omdat ze nog altijd nageniet van haar reis in maart 2020 en ervaring heeft met Grieks koken. Beiden werken op de Fiep Westendorp in Amsterdam, waar de faciliteiten om dit te organiseren goed zijn, maar Natasha’s doelgroep bestond uit familie en vrienden. Het werd een groot succes en de opbrengst mag er zijn: € 1300. Dat de actie breed ondersteund werd, blijkt eens te meer uit de bijdragen van mensen, die niet k0nden komen.

 

 

 

 

 

 

 

Succesvolle statiegeldflessenactie op Reflector

Opnieuw is een cheque met een flink bedrag overhandigd aan stichting Teachers4Teachers voor beter onderwijs in Kenia. De overhandiging van de cheque vond plaats op basisschool De Reflector in Heerhugowaard, waar de leerlingen van Monique Mulders Honselaar er een feestje van hadden gemaakt! Bestuurslid van T4T Gert Jan Veeter mocht de cheque ter waarde van € 1.000,- in ontvangst nemen. Van dit geld is € 238,60 opgehaald door alle kinderen van Reflector. Zij spaarden de afgelopen maand 1.194 lege plastic statiegeldflessen bij elkaar! Een ongekend aantal! Het overige bedrag heeft juf Monique door crowdfunding bij elkaar gespaard. Zo kon de minimale inleg van € 500,- worden verdubbeld tot € 1.000,- !

Monique schrijft verder:

Plastic verboden in Kenia

Sinds de invoer van het plasticverbod in Kenia, wordt er hard opgetreden tegen het inbrengen van plastic. Overtreed je de wet? Dan kun je tot €33.000 boete krijgen en vier jaar gevangenisstraf! Plastic behoort tot een van de grootste vervuilers ter wereld: het vergaat namelijk nooit en blijft uiteindelijk in hele kleine deeltjes achter… En het wordt alleen maar meer. Onze kinderen hebben, door zo massaal te sparen, ook nog bijgedragen aan een beter milieu!

Beter onderwijs in Kenia
Monique zal deze maand deelnemen aan de Keniareis, waarin onderwijsgevenden uit Nederland en Kenia samenkomen met als doel om de onderwijsontwikkeling in Kenia te bevorderen. Ook in Kenia trouwens. Beter onderwijs voor kinderen is iets dat wij op Reflector én binnen ons bestuur Blosse nastreven. Door ervaringen uit te wisselen, te onderzoeken hoe we de kinderen kunnen ondersteunen in hun ontwikkeling, samen te ontdekken hoe we het onderwijs naar een hoger niveau kunnen tillen én dit toekomstbestendig te maken, is geld nodig. Met dit geweldige bedrag kunnen wij de kinderen in Kenia écht helpen!

Ruud Musman

 

 

 

Post a comment

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.