Informatieochtend najaarsreis en bijzondere acties

De informatiebijeenkomst voor onze najaarsreis (2-13 oktober) organiseren we altijd vrij vroeg, omdat we voor de zomervakantie (5 juli) de inschrijvingen, het hotel en de tickets geregeld willen hebben. Zaterdag j.l. was het zover. Een groep van geïnteresseerden met diverse expertises bezocht onze bijeenkomst. Dat leverde uiteraard veel verschillende vragen op. Zo bleek er bijzondere belangstelling voor het speciaal onderwijs in Kenia. Onze specialist Daniëlla gaf een mooie inkijk in de Keniaanse situatie, waar eigenlijk maar weinig scholen voor special needs bestaan. Alleen voor kinderen met duidelijke beperkingen (doof, blind, geestelijk beperkt) bestaan aparte voorzieningen. Dat betekent dat veel kinderen met speciale behoeften gewoon op de basisschool zitten. ‘Behoorlijk inclusief dus?’, concludeerde een van de belangstellenden. Dat klopt, al valt er op de deskundigheid van de leerkrachten nog wel wat af te dingen. Daniëlla benadrukte onze insteek om te zoeken naar mogelijkheden van kinderen en naar differentiatie. Ria schetste vervolgens de ontwikkelingen in het kleuteronderwijs van vrijwilligers (getraind door T4T) naar volwaardig opgeleide leerkrachten. Marlies focuste in haar toelichting op het voorgezet onderwijs op de ‘nieuwe’ onderbouw (Junior Secondary School), waarvan de eerste twee jaar tot voor kort nog bij de primary schools hoorde. Dat betekent veel aandacht voor differentiatie. Vanuit de schoolleidershoek kwam o.a. de vraag wat men zich moet voorstellen bij een vraaggestuurde workshop. Ik mocht toelichten, dat dit inhoudt, dat  je op de eerste workshopdag via werkvormen inventariseert waar schoolleiders (of adjuncten) onderwijskundig tegenop lopen, waarna je vooral de uitwisseling faciliteert en waar nodig zelf nog iets toevoegt. Daarbij kun je goede gebruik maken van management- en communicatietheorieën, zoals Covey (Cirkel van invloed en betrokkenheid, Zeven eigenschappen van goed leiderschap), Sinek (Golden Circle), Decy and Ryan (Zelfdeterminatietheorie) en Fullan (Leading in a culture of chage). Het kwam de meesten zeker bekend voor. Zo werd het, naast een noodzakelijke blok informatie over kleding, vaccinaties, reistijden, eten, temperaturen etc., toch al een behoorlijk inhoudelijke bijeenkomst.

Ashley brengt met actie op bs De Hofvilla uit Wateringen € 1027 bijeen

Ze blikt terug op haar actie:
Afgelopen november kreeg ik vanuit het bestuur te horen dat ik mee mocht naar de voorjaarsreis in Kenia. Overladen van enthousiasme en vol van ideeën, wilde ik gelijk aan de slag voor mijn sponsoractie. Ik besloot het, na overleg op school, te combineren met de Kerstmarkt. Ieder jaar wordt er tijdens de Kerstmarkt op onze school een goed doel gekozen waar de opbrengst naartoe gaat. Na het delen van mijn enthousiasme, mocht dat dit jaar het project van Teachers4teachers zijn.  Nadat ik de kinderen had verteld dat ik in februari naar Kenia mocht afreizen, wilde ze mij gelijk helpen. Omdat niet alleen mijn klas enthousiast was, maar ook mijn andere collega’s, besloot ik het schoolbreed aan te pakken. Uiteindelijk maakte iedere groep iets voor in de kerstboom, zodat we deze konden verkopen bij de Teachers4Teachers-kraam. Na een prachtige verkoopavond op de Kerstmarkt en donaties van ouders, zaten we al over het ‘benodigde’ bedrag. Ik heb mijn sponsorlink later nog gedeeld in mijn vrienden -en familiekring en ben uiteindelijk op een prachtig bedrag van €1027,- uitgekomen.
Dank je wel voor deze mooie actie.

Bijzondere verjaardagsactie van Ton Bruining

Ton Bruining, pedagoog, onderwijskundige, organisatiekundige en voormalig directeur van het KPC, wilde de cadeaus voor zijn 68ste verjaardag bestemmen voor Teachers4teachers. Of Ton dan een keer is meegeweest naar Kenia. Dat niet nee, maar hij was 14 jaar geleden eigenlijk al van plan om mensen uit zijn organisatie met T4T te laten meegaan. Hij was door onze oprichter Mia Mollee en voormalig bestuurslid Renée Andeweg enthousiast geraakt en is daarna ook regelmatig op de hoogte gehouden. Niet verwonderlijk dan ook, dat Ton in maart graag met ons mee zou gaan. We onderzoeken op dit moment welke mogelijkheden in dat geval het beste bij hem (en ons) zouden passen. Onderwijsvernieuwing en leren op de werkplek is helemaal zijn ding. Zo was Ton co-promotor bij Gert Biesta en is hij lector leren en innoveren. Zijn motto: ‘Leren dat werkt, deugt en deugd doet.’ Daarnaast is hij verwoed cultuurliefhebber, wat onder meer blijkt uit zijn Nivoz-podcast ‘Van lector/docent tot Shakespeare en Miles Davis: ‘In de kunsten weet ik mij geborgen’ (foto).
De cadeau-rekening staat nog open, maar Ton verwacht zo’n € 700 aan T4T te zullen schenken. Waarvoor onze dank uiteraard.

Ruud Musman

 

Post a comment

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.