Nederlandse schoolleiders duiken op de inhoud

De tweede voorbereidingsdag zou over de inhoud gaan. Nou, dat zouden en wilden ze weten ook. De voor Kenia nieuwe Teacher Performance and Development Appraisal Tool nam alleen al de hele ochtend in beslag. Dick de Groot gaf de eerste ronde informatie over de Teaching Standards en wat aan te vangen met de targets. Zo nieuw als het voor ons was, zo nieuw zal het vermoedelijk voor de Keniaanse head teachers zijn. Als ze er al van op de hoogte zijn, is het maar de vraag of ze er ook iets mee gedaan hebben. Temeer omdat zeker niet alle head teachers een voorstander zijn van dit beoordelingssysteem. Sommigen zijn al lang blij als ze sowieso genoeg leraren hebben. Gelukkig zullen de Nederlanders in hun workshops de nadruk leggen op Development en dat zal zeker voor de meeste head teachers zelf gelden. Voor wie die hele appraisal nog abacadabra is hier even de zeven competenties:
1. Professional knowledge and application (het eigen leerproces van de leraar, maar ook de praktische toepassing daarvan)
2. Time management (en daar hoort gelukkig ook verbeteren van contacturen bij; op tijd in de klas dus)
3. Innovation and creativity in teaching (met een grote rol voor ICT, in Kwale nauwelijks aanwezig, maar ook actief leren, waar onze lerarenworkshops vooral op gefocust zijn)
4. Learner protection, safety, discipline and teacher conduct (met vreemd genoeg alleen de indicatoren leerlingprestaties en -aanwezigheid)
5. Promotion of co-curricular activities (gericht op deelname, talentontwikkeling en fysieke gezondheid)
6. Professional development (vooral steunend op aantoonbare verbeteringen)
7. Collaboration with parents/gardians and stakeholders (een meer holistische benadering van het kind met zijn eigen talent en (on)mogelijkeden)

voorbereiding-schoolleiders1En toen was het tijd voor wat praktisch werk. Jan van Aert, altijd behendig met techniek, had wat beelden van Keniaanse les- en begeleidingssituaties. Toen die eenmaal verschenen, was het wel even schrikken voor de Nederlanders. Zonder ondertiteling bleek het toch wel verrekte moeilijk het Keniaanse Engels te kunnen volgen. Houd moed, eenmaal ter plaatse zal het snel beter lukken. Zelfs een les Kiswahili ( kan je overkomen) is dan te volgen, wat iets anders is dan te verstaan natuurlijk. Het Engels van onze schoolleiders tijdens de feedbackgesprekken van de (wel ondertitelde) leesles mocht er trouwens best zijn. Ik mocht even meedoen en we vergaten na afloop spontaan naar het Nederlands over te schakelen. Wat hen van de leesles het meest opviel? ‘Huh?  Ze lezen de tekst gewoon op zijn kop.’ Tja dat krijg je als je maar weinig boeken hebt. Wat mij deze middag opviel? Dat degenen, die al eerder mee waren, zich zo voorbeeldig inhielden om de verrassing erin te houden. Het gaat een heerlijke reis worden met deze ploeg.

Ruud Musman

Post a comment

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.