De temperatuur kwam zaterdag al aardig in de buurt van Keniaanse waarden en het was goed om te zien hoe de schoolleiders tijdens hun eerste voorbereidingsdag voor de najaarsreis daarmee omgingen. Geen pufje gehoord, alleen maar nieuwsgierigheid, gemotiveerdheid en gelukkig ook wat onzekerheid. Vooral de insteek van T4T ‘Wij geven niets, wij brengen onszelf mee’, behoefde nog enige duiding. Natuurlijk zullen Keniaanse schoolleiders straks vragen om materialen of sponsoring. En of dat cultuur is of gewoon handigheid, nee hebben ze en ja kunnen ze in ons geval niet krijgen. Dat wordt overigens ruimhartig geaccepteerd. Het was te proberen. Even goede vrienden. Goede relaties leggen, daar ging het deze dag vooral om. To meet en to connect, dat gold voor de Nederlanders onderling en geldt straks ook voor de indeling van de workshops. Op 10 september zal to learn de hoofdmoot zijn. Daarbij is het lerarengedrag en hoe schoolleiders dat kunnen optimaliseren het leidende thema. En omdat ook in Kenia de ontwikkelingen niet stil staan, gaan we in onze workshops gebruik maken van een z.g. appraisal, een beoordelingsinstrument dat bedoeld is om de basale bekwaamheden van Keniaanse leraren in kaart te brengen. Door hier een coachende benadering bij te kiezen, proberen wij er een ontwikkelingsinstrument van te maken.
Omdat de specialisten vorig jaar een mooi aanbevelingsrapport hebben gemaakt m.b.t. de mogelijke rol van T4T in de schools for special needs, werd ook deze draad opgepakt tijdens de voorbereiding.
Intussen bogen de opleiders en coaches van de derde schoolleidersopleiding zich over het assessment na twee jaar opleiding. De deelnemers aan de opleiding krijgen een theoretisch assessment en een uitgekiende praktijkbeoordeling. En dat is zeker geen gelopen koers voor iedereen. Slagen, zakken of een her behoren tot de mogelijkheden. Op de eerste zaterdag doen de opgeleide coachees tevens hun assessment, twee coachingsgesprekken met de aanwezige directeuren over echte vragen.
Tenslotte wachten ook al de voorbereidingen voorde vierde schoolleidersopleiding. In het kader van de overname worden daarvoor vier geschikte Keniaanse opleiders geselecteerd, die met twee Nederlanders mee gaan lopen. En omdat we het belangrijk vinden dat in deze opleiding echte high potentials zitten, zal de selectie wat steviger zijn dan tot nu toe.
Het beloofd weer een vruchtbare reis te worden.
Ruud Musman