Uitdaging

Deze keer een bijdrage van de groep Special Needs Education

Het thema dat spontaan ontstond in de workshop van de Special Needs was uitdaging, Challenge.
Kenianen noemen kinderen met een handicap, kinderen met een uitdaging. Een veel mooiere benaming, die we steeds zijn blijven gebruiken. Want voor wie is de uitdaging?

Zeker voor de leerkrachten. Hoe geef je les aan een groep met meer dan 80 leerlingen van wie er enkele kinderen extra aandacht en zorg nodig hebben? Dat is zeker een uitdaging. Tijdens een debat dat we hebben gehouden bleken de leerkrachten met de grootste groepen voorstanders te zijn van inclusief onderwijs. Pas dan kunnen kinderen van elkaar leren. De discussie liep hoog op en de partijen kwamen uiteindelijk niet nader tot elkaar, alhoewel het doel van beide partijen hetzelfde was: het beste voor alle kinderen. De uitdaging zit in activeren, aandacht, stimuleren en aanmoedigen. En daar kunnen kinderen elkaar helpen. Ze kwamen er tijdens de discussie niet uit of inclusief onderwijs beter is dan aparte scholen voor kinderen met een extra uitdaging.

Het is een uitdaging voor de ouders. Zij brengen de kinderen zoveel mogelijk naar school en leggen daarvoor soms vele  kilometers af, in een draagdoek op hun rug. Soms zijn hun kinderen een jaar of 12. Zij blijven bij de les voor de verzorging, want daarvoor zijn geen extra handen in de klas.  Ze worstelen met het beeld dat kinderen door de maatschappij op het tweede plan zijn gezet.

Het is een uitdaging voor ons. Samen met de leerkrachten zijn we gaan zoeken hoe je met materiaal uit de directe omgeving een stimulerende leeromgeving kunt creëren om de kinderen uit te dagen. Zoveel creativiteit bij elkaar.

 

Het is een uitdaging voor de kinderen. Om zich staande te houden in de maatschappij moeten ze een vak of vaardigheid leren en worden geaccepteerd. Het volgende gedicht is door een kind geschreven:

 

Mary-Ann van Hoof en Jeanne Grosveld

Post a comment

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.