T4T toch in actie in Kenia

Terwijl de stormen ons land teisteren, zijn drie bestuursleden naar het zonnige Kenia afgereisd om, helaas zonder Nederlandse onderwijsprofessionals, ons programma zo goed mogelijk doorgang te laten vinden. In onze uitgebreide voorbereiding, uiteraard  afgestemd met Francis Nzai, onze directeur ter plaatse, hebben we besloten ons te focussen op de volgende thema’s:
* Een meeting met de teamleiders, die juist nu zo’n belangrijke rol spelen in de inhoudelijke  ‘shift of power’ naar Keniaans eigenaarschap van de T4T-projecten;
* Een voorbereiding met enkele geselecteerde workshopleiders van primair-, voortgezet-, speciaal- en kleuteronderwijs om op zaterdag in tweetallen een workshop voor leraren te leiden;
* De voorbereiding en uitvoering van het vierde blok van de schoolleidersopleiding door Keniaanse trainers en de training coaching later deze week
* Een meeting met het Keniaanse bestuur om te brainstormen over mogelijkheden voor een organisatorische ‘shift the power’. Hierbij ook de kennismaking met ons nieuwe bestuurslid Suleiman Mwalonya, een voormalige Curriculum Support Officer;
* Een bezoek aan het nieuwe Teachers Training College (TTC) in Kwale om mogelijke samenwerking te onderzoeken;
* Een bezoek aan de directeur van de Teachers Service Commission (TTC), de werkgever van alle onderwijsgevenden.

Teamleiders en workshopleiders

In deze blog de focus op de voorbereiding van de teamleiders en de workshopleiders.
Voor de teamleiders is het van belang, dat ook zij worden meegenomen in de gedachte, dat de projecten niet alleen inhoudelijk, maar ook organisatorisch en financieel een Keniaanse aangelegenheid gaan worden. Vooral het laatste zal nog veel creativiteit kosten voor onderwijsontwikkeling op zo grote schaal als wij voorstaan.

Team primair onderwijs

Team onderwijs jonge kind

Workshopleider V.O met nieuw bestuurslid Mwalonya

Team kinderen met speciale behoeften

 

 

 

 

 

 

 

 

Dat de workshopleiders, die eigenlijk nog nauwelijks getraind zijn, toch al aardig door de wol geverfd zijn, blijkt als ze vrijdag met kant en klare plannen naar de voorbereidingsbijeenkomst komen. Zij zijn door Francis geselecteerd uit de grote groep belangstellenden. Jan van Aert, die de voorbereiding leidt, heeft nog een paar kleine toevoegingen, waarna de workshopleiders voor diverse onderwijstypen hun concrete voorbereiding gaan afmaken. Omdat ons budget natuurlijk veel minder workshops toelaat dan normaal komen er twee workshops primair onderwijs (thema: activerend leren en creativiteit in het lesgeven binnen het competentiegerichte curriculum), één voor het voortgezet onderwijs (thema ICT), één voor het onderwijs aan kinderen met speciale behoeften (thema: kijken naar mogelijkheden i.p.v. beperkingen) en één voor onderwijs aan het jonge kind (thema: hanteren van beoordelingscriteria bij jonge kinderen).
Omdat er een aantal criteria zijn gesteld aan de ontwikkeling tot workshopleiders en de gekozenen daar nog niet eerder veel mee gewerkt hebben, spreken we af dat ze zelf reflecteren en elkaar feedback geven langs deze criteria. Dat kunnen mooie gesprekken worden, waarmee zeker stappen gezet kunnen worden. De voorbereidingen zijn alvast veelbelovend.

Ruud Musman (met input van Jan van Aert) 

Post a comment

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.