Dankzij acties toch positief jaarverslag 2021

Bij het opstellen van het jaarverslag werd ons eens te meer duidelijk hoeveel onze Keniaanse collega’s in 2021 hadden georganiseerd en uitgevoerd. Maar ook waardoor dat uiteindelijk mogelijk is geweest zonder de deelname van Nederlandse professionals en de bijdragen van hun besturen: diverse acties en donaties vanuit allerlei hoeken en de toegevoegde bijdrage van Wilde Ganzen. Het is hartverwarmend om te zien, dat zoveel mensen nog altijd betrokken zijn bij Teachers4teachers. Het heeft ons door lastige tijden heen geholpen. Hoewel het einde daarvan in zicht lijkt, hebben we helaas nog wel te dealen met de gevolgen in het eerste halfjaar van 2022. We gaan opnieuw slechts met drie bestuursleden naar Kenia in februari en proberen daar de directeur en zijn teamleiders zoveel mogelijk te ondersteunen bij het voortzetten van (een deel) van onze projecten. Dat betekent opnieuw geen inkomsten om dat op grote schaal te doen.

Download hier Jaarverslag 2021

Naast aandacht voor de inhoudelijke ‘Shift the power’ bij de projecten, zullen de bestuursleden in Kenia samen met de directeur en het Keniaanse bestuur ook aandacht besteden aan de noodzakelijke organisatorische en financiële ‘Shift the power’. Het blijft een enorme uitdaging om voor de verbetering van een publieke voorziening als het onderwijs extra fondsen en middelen in Kenia te genereren.

Eind december zijn we begonnen deel te nemen aan Sponsorkliks, een heel handige manier om zonder kosten T4T te sponsoren, wanneer je een online-bestelling doet. Verschillende grote bedrijven (Bol, AH, Plus, Booking, Coolblue, Coop, Expedia, Hema, Belvilla, Mediamarkt en meer)staan een percentage van de aankoopprijs af aan T4T, wanneer je hun site via Sponsorkliks opent voor een bestelling.
Dat kan via de Sponsorkliks-knop op onze home page (foto) of door de app (Android  of Apple) te downloaden.
Het gaat niet heel snel, maar wel continu als zoveel mogelijk mensen meedoen. Familie, vrienden, kennissen, collega’s, hoe meer hoe beter.

Onderzoeksopdracht leerlingen Caland Lyceum

Zoals bekend zet T4T zich ook in voor het onderwijs in Nederland. Dus toen vanuit 4 leerlingen uit klas 5G van het Caland Lyceum (Technasium)  uit Amsterdam het verzoek kwam om hun onderzoekspdracht voor ons te mogen uitvoeren, stonden wij daar natuurlijk voor open. De afdeling Technasium van het Caland is bedoeld voor nieuwsgierige leerlingen met een havo- en/of VWO-advies met belangstelling voor technische vakken. Zij komen in aanraking met 7 Bêta-werelden en krijgen in de 5e klas een onderzoeksopdracht voor 6 maanden, waarbij ze zich praktisch en theoretisch bekwamen in onderzoeksvaardigheden. Het verzoek van Stefan, Dina, Nolan & Yasmin was om in Kenia te mogen onderzoeken hoe de leerkrachtcompetenties uit het Teachers Performance Appraisal and Development (TPAD) in de praktijk van het voortgezet onderwijs worden toegepast. Omdat de bovenbouw (standard 7 en 8) van primair onderwijs te vergelijken is met onze onderbouw (klas 1 en 2) van het voortgezet onderwijs, besloten zij zich toch te richten op de laatste doelgroep.
Ze moesten zelf de onderzoeksvraag (her- en her- en her)formuleren, een Keniaanse contactpersoon (in dit geval Tenga) benaderen en vervolgens de interviewvragen ontwerpen, verspreiden en verwerken. Uiteraard alles in het Engels. Ik mocht dit boeiende proces als ‘klant’ begeleiden en twee docenten deden dat vanuit de school. Het was voor mij opnieuw een eye-opener om te ervaren hoe lastig het is om in een gesprek duidelijk te maken wat T4T eigenlijk doet. Pas nadat ik de leerlingen een paar voorbeeldlessen op film  had laten zien, kregen ze enig idee van het onderwijs in Kenia. Daarvoor vormde hun eigen schoolloopbaan voornamelijk het referentiekader. Het resultaat is inmiddels aan hun klasgenoten en docenten digitaal gepresenteerd en ter beoordeling ingeleverd. De beoordeling en mijn feedback volgt nog, maar het was zowel voor hun als voor mij een leerzame ervaring. Gelukkig hadden ze in Tenga een uiterst betrouwbare Keniaanse partner. Dat inmiddels drie docenten zeer geïnteresseerd zijn geworden in T4T, lijkt me logisch. Op de bevindingen van een ieder kom ik later terug. Meer weten over het  Technasium Caland Lyceum ?

Ruud Musman

Post a comment