Assessssssments voor de schoolleiders

Denk je dat je als T4T wel de ruimte krijgt voor een geconcentreerd assessment op de scholen voor de afstuderende schoolleiders, blijk je toch weer in Afrika te zijn.

Assessssssments voor de schoolleiders

Denk je dat je als T4T wel de ruimte krijgt voor een geconcentreerd assessment op de scholen voor de afstuderende schoolleiders, blijk je toch weer in Afrika te zijn. Net lekker op gang verschijnen daar drie inspecteurs. Ze komen even de school doorlichten op de eerste dag na de vakantie.

Belangrijkste items: zijn alle leraren op tijd, is de klassenadministratie van de afgelopen periode op orde (waar kennen we dit van?) , is het kantoor een beetje opgeruimd en zijn alle kinderen op school. Complimenten voor de leraren; er blijken er maar twee pas om 9.30 uur te komen. Een hele vooruitgang met de vorige keer. De meeste leerlingen zijn er ook, terwijl de meeste scholen nog een week nodig hebben om de kinderen weer op school te krijgen. In landbouwgebieden al vrijwel helemaal een onmogelijke opgave.

Tja, leerplicht helpt minder dan een voedselprogramma. De rest van de vanwege mijn aanwezigheid aangekondigde short meeting (1 uur) leven de inspecteurs zich uit in een stevige preek. Iedereen luistert gelaten en de directeur sluit af met bemoedigende woorden voor het team. Wat er in twee jaar in de school veranderd is, merk blijkbaar alleen ik op. Geen chorus learning meer te horen, de leerlingen zitten in groepen en veel ‘talking walls’, behalve in lokalen, die niet op slot kunnen tijdens de vakantie. Flexibel als ik ben, pas ik mijn assessment aan. ’

s Middags tref ik een wat onrustige directeur voor het coachingsgesprek met een leraar. Onmiddellijk begint het ongelofelijk te storten op het golfplaten dak en valt het licht uit. Een miniscuul raampje zet geen zoden aan de dijk en door de herrie is er geen woord te verstaan. Ik kruip bijna bij het tweetal op schoot, want veel tijd is er niet meer deze middag.

Als ik terug rijdt, denk ik terug aan het verhaal van Richard. Hij ging werken op een school, waar de discipline zoek was, het geweld extreem – zelf leraren werden bedreigd- het drugsgebruik onder ouders groot. Zijn oplossing was straffen. Er werd flink op los geslagen met de kaning stick, maar het werd alleen maar erger. Hij was ten einde raad. Tot hij twee jaar geleden met de T4T cursus begon. Toen bleken er toch nog  mogelijkheden te bestaan. Hij riep de leraren, ouders, het schoolcomité en ook de leerlingen bij elkaar om het probleem bespreekbaar te maken. Na een jaar was de problematiek met 60% verminderd en haalden de twee ergste jongens onverwacht de eindtoets. Over resultaat gesproken.

 

Ruud Musman

Post a comment

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.