Baviaan op tafel

Vandaag begint als een wat onwennige dag. Opeens ingedeeld bij een ander maatje dan met wie je de afgelopen dagen gewerkt hebt en naar een andere school, in het PO nog wel. Omdat de scholen in het VO bijna allemaal tentamens hebben brengen wij een bezoek aan een school in het PO, Perani Primary. Net als bij de andere scholen in het PO is de senior teacher naar de workshops geweest en nu gaat ze in de praktijk brengen wat zij heeft geleerd en wil ze dat delen met haar collega’s. Aan Marlies en mijzelf de taak om eens een kijken te nemen hoe alles gaat, lesbezoeken te doen, een staf meeting bij te wonen, coaching gesprekken te doen en te kijken of wij ergens in het proces nog ondersteunend kunnen zijn. Echter, zoals wel meer gebeurd is tijdens deze reis, gaat niets zoals verwacht en blijven we van de ene in de andere onverwachte situatie terecht komen.

Op Perani Primary blijken op dit moment ook toetsen te worden afgenomen en zijn er dus geen lessen weet senior-teacher Grace ons te vertellen. Terwijl wij contact te zoeken met de T4T-begeleiders wil Grace ons graag nog even haar klas laten zien, groep 3. Onverwacht wordt ons ook nog gevraagd een lesje voor deze 60 kleine koppies te verzorgen, wat al snel uitloopt op een spektakel waar de heel school naar komt kijken. Met wat vindingrijkheid en enthousiasme banen wij ons een weg hier doorheen.

Ondertussen is het ons ook gelukt contact te leggen met T4T-coördinatoren en al snel nemen wij afscheid van Perani Primary en gaat de reis naar de volgende locatie, Menzamwenye Primary. Ook hier worden we hartelijk ontvangen door de senior teacher Madam Bertha, ze is blij dat we komen en wil graag dat we bij haar les komen kijken. Klein addertje onder het gras, het is een les Kishwahili over gedichten, en laat het nu net zo zijn dat wij beide die taal niet begrijpen. Madam Bertha heeft echter wel een oplossing en binnen enkele minuten heeft ze een lesplan op papier staan waar veel van onze docenten nog wat van kunnen leren. Met dit als ondersteuning wagen Marlies en ik ons ook aan het avontuur van kijken naar een les Swahili en daar feedback op te geven.

Madam Bertha heeft de les in vijf stukken opgedeeld en ondanks dat de we taal niet kunnen volgens is het een feest om hierbij aanwezig te mogen zijn. Het begint met zingende en dansende leelringe, waarna er kort een klassikaal moment is. Dit is voor ons eigenlijk het lastigste om te volgen maar wel is duidelijk dat het hier om een instructie gaat. Vervolgens gaat ze met verschillende werkvormen aan de slag. Eerst in groepjes en dan weer klassikaal waar de interactie met en tussen de leerlingen duidelijk centraal staat.
Uiteindelijk wordt de les buiten afgesloten met enkele groepsopdrachten waarbij de leerlingen pas weer het lokaal in mogen als ze het gedicht kunnen herhalen. Dit is meteen de afsluting van de les.

Tijdens de coaching is duidelijk hoeveel enthousiasme Madam Bertha mee neemt naar haar les en hoe graag ze zichzelf verder wil ontwikkelen terwijl ze volgens ons al heel erg ver is en dit ook met haar collega’s deelt. Met veel plezier gaan we morgen weer naar Menzamwenye Primary waar we hopen Madam Bertha verder te kunnen ondersteunen wanneer zij haar kennis gaat delen met haar collega’s.

Als we na een overvolle en drukke dag naar huis rijden spotten we onderweg ook nog twee T4T collega’s die met hun auto gestrand zijn langs de weg. Snel manen we onze taxichauffeur om te stoppen en onze collega’s worden ingeladen. Wanneer we gezamenlijk met een drankje en hapje zitten na te praten komt de laatste verbazing van de dag langs.
De vaste bewoners van het resort, houden ook van iets lekkers en voor we er iets aan kunnen doen: drankjes op de grond, hapjes weg, baviaan op tafel.

 Sander Brouwer (docent V.O.)

Post a comment

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.