Zo zien blije gezichten eruit. Geen wonder want hun Keniareis komt dichterbij. Eerst nog even twee zaterdagen ‘ afzien’ en dan is het zover. Er is op deze eerste dag doorgaans aardig wat informatie te verstouwen en vast niet alles zal blijven hangen, daarom is veel terug (en vooruit) te lezen en te kijken op de gedeelde OneDrive. Wat op zo’n eerste dag zeker zal blijven hangen is de reisinformatie (Wat moet ik meenemen/aan? Hoe gaat het met eten onderweg?) en natuurlijk met wie er straks wordt samengewerkt (en wat ieders kwaliteiten en allergieën in de samenwerking zijn). Een klein beetje over de ontwikkeling van het onderwijs in Kenia en wat meer over de inhoud van de workshops over ‘active learning’ in het kader van het nieuwe Competentiegerichte curriculum. Vooral veel aandacht voor ons motto ‘ To meet, to connect, to learn’ en wat je in die fases zoal kan doen met volwassenen. Er komen vandaag al flink wat ideeën uit onze nieuwe ploeg. Bijvoorbeeld naar aanleiding van de vraag welke uitdagingen je zoals kunt verwachten bij leraren Engels in grade 4 en 5 (onze groep 6 en 7). Er zouden bijvoorbeeld te weinig verhalenboeken kunnen zijn. Wat dan? Na een minuut of tien was er een hele bibliotheek met zelf gemaakte, gecorrigeerde en van illustraties voorziene verhalenboeken bij elkaar gefantaseerd. Hakuna matata, no problems, only challenges. Gouden draad daarbij: Eerst vragen stellen (Wat doen jullie al? Wat werkt er?), dan uitwisselen en dan misschien nog iets toevoegen. Dat zal even wennen zijn voor rechtgeaarde leerkrachten. Het zal nog wel even tollen in sommige hoofden en waar het de komende weken toe leidt zien we op 11 februari. We leren immers niet allemaal hetzelfde en zeker niet op dezelfde tijd, wat leraren waarschijnlijk het liefst zouden zien. Altijd leuk die verschillen.
Intussen in Kenia
Denk vooral niet, dat alleen in Nederland voorbereidingen worden getroffen. Daar kwam (een deel van) de nieuwe ploeg schoolleiders bij elkaar om het curriculum van blok 1 uit de opleiding te ontvangen. En zo te zien zijn ze daar zeer verguld mee. Er zijn 21 deelnemers, die zich in oktober gepresenteerd hebben en die als high potentials zijn aangenomen. Het wordt, ook voor ons, beslist een interessante cursus, want delen van het curriculum zijn afgestemd met het Teachers Training College Kwale in Kinango. Deze samenwerking zal hopelijk leiden tot een nationaal erkend diploma.
Bonbons als actiemiddel
Stel, je wil een actie voor Kenia houden, maar de mensen er wel iets voor teruggeven. Je houdt zelf van chocola en ziet wel mogelijkheden voor een verkoop op Facebook. Hoe mooi is het dan om zelf bonbons te gaan maken en die te verkopen. Dat deed Maike van de Berg van Lijn83 uit Gennep. Haar bestuurder, Michiel Leijser, heeft ze mogen proeven en haar letterlijk volmondig geprezen. Zelf kan Maike inmiddels geen bonbon meer zien, maar wat een opbrengst: inclusief extra donaties € 903.
Ruud Musman