Coaching Approach

Keniaanse inspecteurs omarmen the coaching approach The KRIPT (Kwale Result Improvement Performance Team), een half jaar geleden door T4T samen met Koos van Riezen en Hester Deelstra 

als Nederlandse inspecteurs en 14 Keniaanse Zone Education Officers ontwikkeld, bevalt zowel de Officers als de Keniaanse directeuren bijzonder goed. Het format leidt tot kwantitatieve, kwalitatieve en resultatieve informatie. De grootste verandering en tevens die met de meeste impact is de benadering, waarmee de officers de directeuren benaderen. Niet langer worden zij uitsluitend gezien als controleurs, maar door de coachende benadering steeds meer als sparring partners. In de cursus van Johan, Dick en Ruud werd deze benadering in oktober met instemming ontvangen, maar hoe ziet de werkelijkheid er een half jaar later uit? Ik mag mee met Furaha en Juma om een compleet scholenbezoek te observeren. Na een uurtje kuilen ontwijken en hangen in de handgrepen arriveren we om acht uur op de Shimba Hills Primary School. Juma is er al en wij vragen hoe lang het onderzoek ongeveer gaat duren. Juma denkt een uurtje. Ik kijk verbaasd. Hoe kan je drie klassenbezoeken, een interview met leerlingen, ouders, leerkrachten en de directeur, aangevuld met een teamvergadering om de resultaten te presenteren in een uur afwikkelen. Furaha pakt haar KRIPT-formulier en laat Juma de werkwijze zien. Hij had die duidelijk nog niet eerder toegepast. Juma doet de klassenbezoeken en Furaha voert de gesprekken. En hoe. Ze peutert veel essentiële informatie los bij de leerlingen uit groep 1 t/m 8, van wie zelfs de jongste al behoorlijk Engels spraken. En laat dat nu net het speerpunt voor T4T zijn. Furaha blijkt al vaker met de KRIPT gewerkt te hebben. Haar benadering van leerlingen, ouders en leraren levert haar een realistisch beeld van de school op. Juma is nog niet zover. Hij lijkt zich de werkwijze nog niet eigen gemaakt te hebben, maar na een extreem korte uitwisseling tussen de beide officers kan hij de gezamenlijke indruk van de school feilloos met de directeur bespreken. Natuurlijk vertrekken we pas om 13.00 uur, nadat in de teambijeenkomst een waslijst aan positieve ontwikkelingen en slechts de drie belangrijkste speerpunten aan het team zijn gepresenteerd. Alle hoofden staan op zonnig (niet zo gek in Kenia, maar toch) en men heeft er zin in. Woensdag evalueren we de praktijkbezoeken met 11 Zone Officers en eindigen we met hun eigen essentiële doelen en plannen. Wij vertrekken immers weer? Samengevat gaan ze, om de schoolresultaten te verbeteren, netwerken en forums organiseren, zichzelf verder ontwikkelen in de coachende benadering volgens de KRIPT, intervisie en peer coaching invoeren en bijeenkomsten met andere betrokkenen organiseren. Vooral van de samenwerking met de al opgeleide Keniaanse coaches valt het nodige te verwachten. Natuurlijk is er ook geld nodig voor vervoer- en lunch, maar dat blijft vooral een zorg van de Kenianen zelf. Omdat T4T in de regio inmiddels een zeer goede naam heeft, kunnen we natuurlijk wel de juiste kanalen helpen aanboren. En weer is er een verbinding tussen de T4T-projecten tot stand gebracht.

Post a comment

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.