De laatste voorbereidingen en nu al acties

Nog een dag of tien te gaan voor vertrek, dus de hoogste tijd om spijkers met koppen te slaan. Maar wat zijn die spijkers dan?  Of zijn het eigenlijk geen spijkers, maar schroeven of haken en ogen. Die laatste ongetwijfeld ook, maar in ieder geval is het zaak meer dan alleen hamers mee te nemen. En dus beginnen we deze zaterdag met het uitwisselen van evaluatievormen, actieve werkvormen en energizers om de rugzakken te vullen. In de drie groepen zit de energie er al goed in en er worden bruikbare vormen gepresenteerd, als het kan al in het Engels. Sommige goed voor to meet and connect, anderen gericht op metaforische leiderschapsoefeningen en op evalueren.

Dan is het tijd voor een klassenobservatie met feedbackgesprek op de T4T-manier, dat wil zeggen volgens een coachende benadering. Voor Keniaanse directeuren, teamleiders en ook leraren, gewend aan een beoordelende aanpak, is dit totaal nieuw. Eerst je eigen succesvolle punten benoemen en vervolgens ook nog positieve feedback krijgen. Hoe groot wil je je voelen? ‘Hé, ik word helemaal niet beoordeeld. Dan durf ik desgevraagd ook best aan te geven wat ik de volgende keer anders zou doen.’ Zoiets dus. We oefenen het zelf aan de hand van een les volgens het nieuwe Competentiegerichte Curriculum, vooral gericht op bruikbaarheid in de eigen omgeving. Daarvoor leent het vakgebied Agriculture zich natuurlijk uitstekend. De leerkracht in de film heeft de vraag hoe ze de door haar in de lesvoorbereiding aangegeven competenties nog beter kan inzetten. Ze had opgeschreven: 1. Communication and Collaboration; 2. Self-efficacy; 3. Critical Thinking and Problem Solving; 4. Creativity and Imagination. De les gaat over het besparen van water d.m.v. druppelirrigatie voor thuis. Uiteindelijk maken de kinderen in groepjes irrigatiekit met behulp van een plastic flesje. Ze timmeren er zelf met een steen een gaatje in. Niks hamer.

Het is even wennen om de rol van de leerkracht te spelen is even wennen en om alle ideeën en meningen, die je hebt tijdens de observatie voor je te houden ook. Zeker als je ook nog de coachingsstappen moet onthouden. Goed om hier vast te oefenen, zodat je het straks aan je Keniaanse leidinggevende collega’s kunt leren en (laten) toepassen tijdens de praktijkbezoeken.

Dat is natuurlijk een geweldig onderdeel van onze projecten. Eerst kennismaken en contact leggen, dan uitwisseling van kennis organiseren, misschien nog iets toevoegen en dan in de praktijk kijken hoe het uitpakt. Bij welke buitenlandse uitwisseling krijg je zo’n kans.

Dan is er ruim tijd voor het verzamelen van ingrediënten voor de workshops en een globale opzet van de eerste dag. Daarin is naast ‘meet and connect’ ook ruimte voor oefeningen uit het domein van leiding geven aan een team en voor het ophalen van concretere individuele vragen. Voor de collega’s uit Special Needs zal dat gekoppeld zijn aan ons AOPD-instrument (Action Oriented Process Diagnostics), bij ons bekend als HGPD. Het blijft natuurlijk een uitdaging om de workshopdagen niet al meteen dicht te timmeren, maar voorlopig lijkt dat aardig gelukt. En anders komen ze er ter plaatse wel achter, dat flexibiliteit de belangrijkste competentie is deze reis.
Intussen hebben Mia, Ria, Daniëlla en Marlies voor een voortreffelijke lunch gezorgd.

Na nog een paar laatste vragen en mededelingen en een afsluitende chalenge cirkel (foto boven), waarin we zicht krijgen op hoe iedereen er nu instaat, gaat iedereen goedgemutst en -gevoed naar huis met de wetenschap dat er nog even geduld moet worden geoefend voor we elkaar op Schiphol ontmoeten.

Domper op de dag is natuurlijk de mededeling, dat Ria om redenen in de privésituatie heeft moeten besluiiten om deze keer niet mee te gaan. Dat zullen we beslist als een groot gemis ervaren.

Acties voor T4T

Met groot enthousiasme zijn sommige deelnemers al begonnen met een inzamelingsactie voor ons werk in Kenia. En met resultaat.

Yvonne bracht € 750 bij elkaar me enthousiaste en aanstekelijke verhalen aan haar medestudenten NT2 aan de Hogeschool Amsterdam en aan haar Italiaanse lesgroep over wat ze gaat doen in Kenia. Hanife en Linda zetten hun leerlingen van de Leertuin in Amsterdam aan het werk. Zij sponsorliepen voor twee mooie doelen, de aardbeving in Marokko en Teachers4teachers. Het leverder voor T4T € 1000 op. En Merel kwam al heel snel na de informatiebijeenkomst in actie met een QR-code actie, uiteraard vergezeld van een mooi verhaal. Goed voor € 800. Heel veel dank.

Ruud Musman

Post a comment

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.