De twee elementen voor een succesvol T4T-project

Eigenlijk gaat het bij onze reizen om twee vragen: 1. Wat leveren onze activiteiten op voor het Keniaanse onderwijs in Kwale? 2. Wat levert deelname aan ons project op voor de Nederlandse deelnemers? Voor het antwoord op de eerste vraag is natuurlijk een lange adem nodig. We komen, we delen, we gaan, we komen terug en zo komen we twee keer per jaar gedurende vier jaar in alle Sub Counties. Zo bereiken we zo’n 400 scholen in de hele County Kwale. Daarna gaan we weer verder bij de eerste Sub Counties en zo zien we na vele jaren steeds meer ontwikkeling in het onderwijs en zien we het eigenaarschap van onze projecten steeds meer naar Keniaanse collega’s verschuiven.
Voor het antwoord op vraag 2, uiteraard van groot belang voor onze scholen en besturen, geldt een korte termijn. De deelnemers ervaren een enorme persoonlijke ontwikkeling in een periode van 11 dagen (overigens na 2 dagen v oorbereiding), waarin ze zichzelf verbazen, hun flexibiliteit en zelfvertrouwen vergroten, nieuwe werkwijzen van elkaar leren, met allerlei verschillende omstandigheden leren omgaan, herontdekken waar het in het onderwijs uiteindelijk om gaat, positiviteit en keren ze met ‘nieuwe’ ogen naar hun werkplek terug.

Dat dit alles ook bij de laatste reis uitgebreid het geval was, blijkt eens te meer bij de evaluatiebijeenkomst op deze zaterdag. Sommigen mogen zelfs twee keer mee  van hun bestuur. Dat geeft nog een extra boost. Zoals iemand schreef: ‘De eerste keer overkomt het je en de tweede keer beleef je het.’ Oh ja, er zijn ook nog veel nieuwe vriendschappen ontstaan. Mooi meegenomen.
Een paar uitspraken uit de evaluatie:
– Mijn kijk op de (onderwijs)wereld is veranderd en daar ben ik onwijs dankbaar voor.
– Een rugzak die (figuurlijk) nog nooit zo vol is geweest. Wat een ervaring en persoonlijke ontwikkeling.
– Het was heerlijk om te ontdekken wie ik als persoon ben. Ik ben er blij mee en zit weer vol energie.
– Ik ben mezelf tegengekomen en heb meer vertrouwen in mezelf als professional.
– Ik kijk met andere ogen naar mijn onderwijs. Waar wil ik voor staan, wat past bij mij?
– Terug naar de basis, lesgeven met weinig tot niets en in het Engels.

De vraag wat onze activiteiten voor het Keniaanse onderwijs opleveren maten we tot 2021 o.a. af aan de eindscores van de KCPE-test, maar sinds de invoering van een nieuw competentiegericht curriculum, past dat niet meer. Daarom hebben we enkele observeerbare indicatoren vastgesteld om onze doelen te meten. Voor de lerarengroep is dat het effect van de workshops over ‘active learning’ op de praktijk in de klas. Ons doel voor de hele County Kwale is minimaal 60% geobserveerde lessen met actieve werkvormen. Wat mag je na twee dagen workshop immers verwachten in dezelfde week? De resultaten in de twee Counties van dit najaar voor Early Child Development, primary schools, junior en senior secondary schools zijn meer dan bemoedigend, 91,6% van 60 geobserveerde lessen. Uit de verslagen van de deelnemers bleek ook al, dat velen zich verbaasden over de snelheid waarmee de leerkrachten de geleerde werkvormen en energizers naar hun eigen praktijk vertaalden. Vooral bij de nieuw ingerichte junior secondary schools (eerste drie klassen v.o.) kwam ons aanbod als geroepen, want daar worstelen ze voornamelijk met differentiëren, een tweede doel van hun workshops. Werkvormen zijn daarbij goed te gebruiken, maar dat is nog maar het begin.  Deze doelgroep was ook voor ons nieuw, dus het thema zal nog wel even van kracht blijven. Ook sterk bleek het concreet voorbereiden van een actieve teamvergadering tijdens de workshop. Daardoor kon het geleerde verder verspreid worden binnen de teams. Dat in enkele gevallen de directeur in oktober al geleerd had hoe je dat kunt doen hielp nog eens extra mee. Leraren die een teamvergadering leiden is namelijk niet heel gebruikelijk in Kenia.

Intussen zijn we heel trots en blij met wat deze groep heeft neergezet en gelukkig blijken ze dat zelf ook te zijn.

 

Daniëlle haalde de krant met haar T4T-actie

Nog voor haar reis naar Kenia organiseerde Daniëlle met haar groep 6 van de Jozefschool in Schipluiden een tweedehands speelgoedmarkt. Wekenlang werd er door de kinderen speelgoed ingezameld, dat op deze markt verkocht werd. Daarnaast stelden lokale ondernemers prijzen beschikbaar voor een loterij. De actie heeft al met al € 756 voor T4T opgebracht. Enorm bedankt. Na terugkeer heeft Daniëlle in alle midden- en bovenbouwgroepen nog een presentatie over haar ervaringen gegeven. Dat het enthousiasme daar vanaf spatte zal niemand verbazen.

Ruud Musman

Post a comment

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.