Je beleeft nog eens wat in Kenia

En dan zie zo maar een heel bijzonder beeld onderweg. Niks big 5. Een zwaardvis van fikse afmetingen rijdt gewoon voor je, terwijl je met je hoofd eigenlijk bij het bezoek aan de Kwale school of the deaf bent. Even parkeren maar die gedachten. Vermoedelijk zul je dit niet vaker zien. Het is trouwens sowieso beter om heel mindfull deze periode te beleven.

Dat doen onze leraren dan ook tijdens hun eerste schoolbezoek, ook al komt een van de groepen op een heel andere school terecht dan afgesproken. Ze zijn even welkom en kunnen gewoon de klassen in om te observeren. Zo vertrouwd is T4T inmiddels in de regio. Het enthousiasme bij onze leraren is bijzonder groot. Vooral de pre-primary schools verrassen enorm. “Allemachtig, wat doen ze eigenlijk al veel.” Terwijl de meeste leraren naar diverse scholen op bezoek gaan, storten de specialisten Jonge Kind zich samen met de Keniaanse collega’s op de voorbereidingen voor maandag en worstelen de deelnemers aan de schoolleidersopleiding zich door hun theoretische examen. Ook de coaches in opleiding krijgen hun assessment in de vorm van twee case studies en twee coachingsgesprekken.

Competence Based Curriculum

Met hoge verwachtingen bezoeken Ria Peters, Jan van Aert, Francis Nzai en ik met twee Curriculum Support Officers twee lessen, die op het nieuwe curriculum gebaseerd zijn. Tenslotte willen we nu eindelijk wel eens in de praktijk zien wat men daarmee bedoelt. Het wordt een echte eyeopener voor ons. Zoals wel vaker denken we veel te moeilijk. De officers zijn laaiend enthousiast en weten haarfijn alle voorkomende competenties uit de les te halen. Gewapend met een observatietablet scoren ze er driftig op los, terwijl wij vooral letten op het activiteitgehalte van de les. Zeker, er wordt regelmatig in tweetallen gewerkt, maar hier kunnen we zeker nog het een en ander toevoegen. Het CBC-deel is vooral terug te zien aan de zijstappen in de les. Je begint een rekenles over tijd bijvoorbeeld met hoe laat iedereen is opgestaan en wat ze eerst gedaan hebben. Daarin kun je direct gezond gedrag als competentie meenemen. Als je bij een rekenles grade 1 (groep 3) de omgekapte mango-bomen onderweg naar huis telt en je koppelt daaraan het nut van het behoud van fruit bomen, neem je de competentie omgevingsbewustzijn mee. En ik maar denken, dat er al met formatieve assessments op competenties wordt gewerkt. Gezien de behoorlijk klassikale les, is het zover voorlopig nog niet. We zijn blij, dat we dat nu weten.

Ruud Musman

Post a comment

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.