Terwijl de eerste tablets het Keniaanse onderwijs binnendruppelen, krijgt een grootscheepse onderwijshervorming steeds meer vorm. In dit schooljaar zal de regering leermiddelen en handleidingen ontwikkelen voor de kleuters (Early Child Development-ECD) en class 1-6, die voortaan Grade 1-6 zal gaan heten.
Om iedereen even op te frissen of bij te praten hieronder een stukje uit de blog van 16 december 2015 (nog te lezen):
Naast alle strubbelingen over salaris en diploma’s, staat het Keniaanse onderwijs ook inhoudelijk het nodige te wachten. Zowel het curriculum en de examens als het jaarlagensysteem gaan, als het aan de KICD ( Kenya Institute of Curriculum Development) ligt, op de helling:
Het zogenaamde 8-4-4-systeem (8 jaar primary, 4 jaar secondary en 4 jaar university), dat al uit 1985 stamt, zal mogelijk worden gewijzigd in een 6-3-3-3-systeem (6 jaar primary, 3 jaar junior secondary, 3 jaar senior secondary en 3 jaar university). Standard 7 en 8, die op dit moment vergelijkbaar zijn met onze onderbouw v.o., zullen dan dus ook in Kenia naar het voortgezet onderwijs verhuizen, waardoor daar een driejarige onderbouw ontstaat.
In mei zal met het nieuwe systeem een pilot worden uitgevoerd op ‘lower primary schools’. Volgend jaar januari zal voor ECD tot Grade 3 ook het KCPE-testsysteem worden vervangen door Continuous Assessment Tests (CAT’s). Het is de bedoeling om in het assessment meer te kijken naar vaardigheden voor de dagelijkse praktijk i.p.v. uit het hoofd geleerde feiten, zoals bij de KCPE. In 2019 zal het nieuwe systeem uitgerold worden in standard 4-6.
Voor de liefhebbers: http://mobile.nation.co.ke/news/education/education/3126398-3782408-f5qovhz/index.html
Prestatiecontracten voor head teachers
Uiterlijk volgende week moeten head teachers van public primary en secondary schools prestatiecontracten tekenen. De County Directors moeten zorgen dat o.a. de Curriculum Support Officers (CSO’s) met de directeuren prestatiedoelen afspreken en vastleggen. Daarbij is al de waarschuwing uitgegaan, dat slecht presterende directeuren promotie gaan missen of na drie jaar slecht presteren uit hun functie worden ontheven en weer voor de klas moeten. Elk trimester zullen de prestaties op het gebied van financiën, dienstverlening, niet financiële indicatoren, operationeel management, onderwijskwaliteit, het uitroeien van corruptie, nationale verbinding en nationale waarden door schoolbezoeken worden gecontroleerd.
Voor de liefhebbers: https://www.standardmedia.co.ke/mobile/article/2000226849/tsc-to-demote-head-teachers-of-poorly-performing-schools-in-kenya
Je ziet, de onderwijsontwikkeling in Kenia staat (in ieder geval op beleidsniveau) niet stil. De praktijk zullen we zelf gaan ontdekken.
Ruud Musman